Hopp til innhold

Vil kontakte strømleverandørene

Bærum kommune vil få klarhet i hva slags rutiner strømleverandørene har før de kutter strømmen til folk.

Bærum kommune
Foto: Bendiksby, Terje / SCANPIX

Rutinekontrollen kommer som en følge av at en 72 år gammel mann døde etter at Hafslund kuttet strømmen i mannens bolig.

Bærum kommune ble ikke informert før Hafslund kuttet strømmen. 72-åringen ble funnet frosset i hjel i sin leilighet forrige uke.

Vil kontakte Hafslund

Kommunalsjef for helse og sosial i Bærum Trine Bakkeli sier det ikke finnes regler som sier at kommunen skal varsles før strømleverandøren kutter strømmen. Nå vil hun se på om det er mulig å endre dette.

- Vi regner med at Hafslund er interessert i en dialog med oss i forhold til hvordan de kan håndtere en lignende situasjon i fremtiden, og slik at vi kan få et heldigere utfall, sier Bakkeli.

Hun understreker også at dersom Hafslund ikke tar kontakt med dem, vil kommunen gjøre det så fort de har sikret at deres egne interne rutiner er gode nok.

Kjente ikke til 72-åringen

Bakkeli sier kommunen har kontakt med de fleste som av økonomiske grunner ikke klarer å betale strømregningen sin.

- Så langt kan vi fastslå at dette ikke er en kjent bruker av kommunale tjenester. Vi har heller ikke vært involvert i mannens bolig, forteller Bakkeli.

Hafslund kuttet strømmen til 72-åringens bolig den 24. november i fjor. Først i januar fant politiet mannen død i boligen, etter å ha fått bekymringsmeldinger fra naboer. Politiet tror mannen kan ha ligget død i en måned før han ble funnet.

- Som alle andre synes jeg dette er en utrolig trist hendelse, sier Bakkeli.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.