Hopp til innhold

Grønt lys for svevebane

Det er for sent å stanse arbeidet med Fornebubanen nå, mener fylkesrådmann Harald Horne i Akershus. Planleggingen er kommet for langt.

Svevebane i Sydney, Australia.
Foto: Mats Schagertröm, Schagertröm, Mats

Nye utredninger bekrefter at en automatisk svevebane er en brukbar løsning for kollektivtrafikken mellom Lysaker og Fornebu.

Det er vanskelig å holde orden på hvor mange ganger Fylkestinget i Akershus i årenes løp har vedtatt å bygge den automatiske banen som skal bevege seg på én skinne, noen meter over bakken mellom Lysaker stasjon den nye bebyggelsen på Fornebu.

Tiden er ute for motstanderne

Vedtakene lyder omtrent som besvergelser. Bærum kommune har truet med å stanse all utbygging hvis banen ikke kommer, og andre vedtak om utbyggingen på Fornebu er basert på automatbanen.

Tida er kort og godt i ferd med å løpe fra dem som ønsker andre løsninger, går det fram av fylkesrådmanens anbefaling til fylkestinget om å stå fast på tidligere vedtak.

Konsulentfirmaet ASPLAN/VIAK har utredet kollektivspørsmålet på nytt, og firmaets konklusjoner er omtrent de samme som før.

Må ha svevebane

For brukerne blir den automatiske svevebanen oppe i lufta sidestilt med en bybane, en slags avansert trikk, på bakken, men kanskje litt tryggere enn trikken.

De som skal bruke banen, er likegyldige til hvilken løsning som velges.

En annen god løsning, som også har vært framme før, er busser på egne traséer. Men Bærum kommunes reguleringsplan og andre vedtakk påbyr bane.