Hopp til innhold

– Reglene skal stoppe bråkebøtter, ikke babyer

– Dette regelverket er myntet på bråkebøtter, ikke barn som gråter, sier statssekretær John-Ragnar Aarset (H) i Samferdselsdepartementet.

Dårlig busstur

FIKK BESKJED OM Å GÅ AV BUSSEN: Anil Choudhari, Shahrzad Nouri og sønnen Sam på ti måneder fikk beskjed om å gå av 20-bussen fordi gutten gråt.

Foto: Maria Nakken

Mandag fikk en familie med en ti måneder gammel gutt beskjed om å gå av 20-bussen i Oslo, fordi barnet gråt.

– Sjåføren sa over høyttaleren at han ikke kunne kjøre med så mye bråk, og at han ikke ville kjøre videre før vi hadde fått barnet stille, forteller Shahrzad Nouri.

Etter å ha forklart sjåføren at det var lettere sagt enn gjort, fikk de til slutt være med de siste stoppene til Ullevål, der de skulle av.

Det er lite støtte å hente for bussjåføren, hverken hos Samferdselsdepartementet, Byrådet, Forbrukerrådet eller Ruter.

– Ikke grunn nok

John-Ragnar Aarset

John-Ragnar Aarset (H).

Foto: Olav Heggø / Fotovisjon

I transportvedtektene som er godkjent av Samferdselsdepartementet står det blant annet at reisende som sjenerer andre, kan settes av på et stoppested underveis. Men at barnegråt er grunn nok, går statssekretæren ikke med på.

– Nei. Det kan nok være sjenerende, men det er ikke grunn nok til å kaste noen av bussen, sier han.

– Her skal det typisk være rom for skjønn. Det er jo ikke små barn dette er myntet på, men bråkebøtter og voksne folk som burde vite hvordan man skal oppføre seg.

Aarset sier at de minste passasjerene også har all rett til å reise kollektivt, og at transportvedtektene er der av helt andre grunner.

– Sjåførene skal kunne ha en grunn til å avvise passasjerer som opptrer truende, og på andre måter gjør det ubehagelig for andre passasjerer. Derfor må slike problemstillinger ha et regelverk. Men så er det dette med tolkningen av regelverket.

Aarset sier at det likevel må være rom for skjønn, og at de er fornøyd med hvordan Ruter forvalter dette.

– Alt kan ikke være regulert ned til minste detalj. Men dette eksempelet er så tydelig utenfor, at det er lett for oss å kommentere.

Samferdselsbyråd Guri Melby har også tillit til at Ruter sørger for at små og store kommer dit de skal. I en epost til NRK skriver hun:

«Som byråd kan jeg ikke kommentere slike enkeltsaker. Men på generell basis kan jeg si at alle familier med små barn selvsagt skal kunne benytte seg av kollektivtilbudet i Oslo. Ruter har svært høy kundetilfredshet og generelt stoler jeg på at de håndterer denne og lignende saker på en god måte.»

Mer opptatt av voksnes folkeskikk

Kommunikasjonsrådgiver Gro Janborg i Ruter bekrefter at bråkebøttene er et større problem enn barnegråt på bussen.

– Vi har etter det jeg kjenner til ikke fått henvendelser om barnegråt på våre reiser. Jeg tror både de fleste førere og passasjerer har forståelse for at barn kan gråte, sier Janborg.

Hun understreker at heller ikke Ruter mener at transportvedtektene gjelder for små barn som gråter. Derimot forteller hun at de har hatt episoder på nattbuss hvor berusede personer kommer inn med mat i hånda som drypper, og har blitt bedt om å kaste maten eller å gå av bussen igjen.

Og folk er langt mer opptatt av hva de voksne medpassasjerene gjør, eller ikke gjør.

– I forbindelse med holdningskampanjene våre har vi spurt kundene våre om hva som irriterer, og hva de vil at vi skal fokusere på. Engasjementet er høyt, og det er særlig fire områder som utmerker seg: At folk skal reise seg for eldre og gravide, ikke har bena på setet, slipper av folk før de selv går på, og at de står i kø. I tillegg er mange opptatt av at folk skal vise hensyn når de snakker i telefonen, sier Janborg.

– Det handler i stor grad om å vise folkeskikk, men vi kan alle trenge å få en påminnelse.

– Meld fra om dårlig service

Helga Skofteland

Helga Skofteland.

Foto: Kjell Håkon K. Larsen

Anil Choudhari, Shahrzad Nouri og sønnen Sam på ti måneder, var på vei til en legetime på Ullevål sykehus, da sjåføren først nektet å kjøre videre før Sam sluttet å gråte. Siden de bare var noen få stopp unna Ullevål, fikk de likevel sitte på helt fram.

Regiondirektør Helga Skofteland i Forbrukerrådet oppfordrer folk som opplever noe lignende om å klage til Ruter.

– Hvis de hadde gått av bussen og tatt en taxi for å rekke legetimen, ville de hatt krav på å få den utgiften refundert, sier Skofteland.

– Siden de fikk være med helt fram til Ullevål, handler dette mer om dårlig service, og da oppfordrer vi til å melde fra til Ruter, slik at de kan ta dette opp med sjåføren.

Dersom man har krav på få utgifter refundert, råder hun folk til å alliere seg med noen som har sett opptrinnet.

– Da er det lurt å dokumentere hva som har skjedd, og å få en annen passasjer som referanse, slik at det ikke blir påstand mot påstand.

Og Skofteland kan ha forståelse for at barnegråt kan være slitsomt.

– Generelt kan det være stressende med gråtende barn på offentlig sted, det er jo noe mange opplever. Gråting kan gå utover sjåførens konsentrasjon, men da er det bedre å for eksempel be dem om å trekke lenger bakover i bussen.