Venstre mener å vite hvordan Arbeiderpartiet skal få byrådspartner Miljøpartiet De Grønne med på en E18-utbygging uten at det oppfattes som et prestisjenederlag for de grønne veimotstanderne.
Bakgrunnen er Oslopakke 3-forhandlingene, der toppolitikerne i Oslo rådhus og Akershus fylkesting kniver om hvilke vei- og kollektivprosjekter som skal få plass.
- Les også: Hvem skal ut av Oslopakke 3?
- Les også: Høyre velger vei fremfor trikk
– E18 må på plass
– Det blir ingen Oslopakke 3-løsning uten at det blir en eller annen løsning på E18. Der er Akershus veldig tydelige, konstaterer Venstres fungerende gruppeleder i bystyret, Hallstein Bjercke.
– MDG er på sin side veldig tydelige på at de ikke vil ha flere veier. Skal det bli noen E18, må Arbeiderpartiet gi en annen vei. Det ligger i dagen at det må bli Manglerudtunnelen.
– Når de nå åpner for å skrote Manglerudtunnelen, som etter min oppfatning ikke er et veiprosjekt, men et miljøprosjekt og et byutviklingsprosjekt, så blir jeg veldig skremt, sier Bjercke.
– Kreativt
Det var i Østlandssendingen før påske Andreas Halse (Ap) åpnet for å droppe Manglerudtunnelen og andre veiprosjekter i Oslo.
Han avviser imidlertid at dette skal være ledd i en strategi for å gjøre E18 spiselig for De Grønne.
– Det var morsomt og kreativt tenkt, og jeg har ikke tenkt på det selv, sier han lattermildt.
– Det er ikke spesielt aktuelt for oss å droppe Manglerudtunnelen, og jeg tror ikke det er spesielt aktuelt for De Grønne heller å akseptere et sånt bytte.
– Det jeg sa veldig tydelig var at det suverent viktigste i Oslo er å få til sentrumstunnelen, de nye baneløsningene og kollektivsatsingen. Så må andre ting prioriteres etter det, men det betyr ikke at det umulig å få til, sier Andreas Halse.
- Les også: E18 kan slankes med ti milliarder
- Les også: Manglerud like viktig som E18
Rasende Bjecke
Hallstein Bjercke sier at det å åpne for å skrote Manglerudtunnelen gjør ham rasende.
– På Manglerud, Teisen, Ryen og Bryn bor det tusenvis av barn. Det kjører 150 000 biler forbi der hver eneste dag.
– Det er det området i Oslo som er mest plaget av støy og luftforurensning. Manglerudtunnelen handler ikke om å bygge en vei, men om å ta bort en vei.
Men hvis det må til, velger dere Manglerudtunnel eller sentrumstunnel?
– Vi vil selvfølgelig velge sentrumstunnel først, men det må ikke til. Det er plass til begge deler.
Hvordan skal dere få til det?
– Det handler om bompengefinansiering, og det handler om statlig finansiering. Både Arbeiderpartiet og Venstre vil at staten skal ta 70 prosent av de store kollektivinvesteringene som sentrumstunnel og Fornebubane.
– Får vi det til, er det mer enn god nok plass til både miljøprosjektet Manglerudtunnel og sentrumstunnel innenfor Oslopakke 3, sier Hallstein Bjercke.