I fjor ble grenseverdien for svevestøv brutt i Oslo for første gang siden 2013.
Svevestøv er små partikler i lufta som for eksempel dannes av bilkjøring på asfalt, eksos eller når folk fyrer med ved i peisen.
Høye nivåer av svevestøv kan føre til sykdom i luftveiene eller hjerte- og karsykdommer hos mennesker.
– Derfor er det satt grenseverdier som skal sørge for at kvaliteten på utendørsluften har et visst nivå. Det er ikke lovlig å ha luftkvalitet utendørs som er dårligere enn det, sier rådgiver Line Merete Karlsøen i Miljødirektoratet.
Line Merete Karlsøen sier at bare Oslo og Lørenskog var over grensen i fjor.
Foto: PrivatOver en måned med for høye verdier
Å holde verdien av støvet lavt har vært et viktig mål for bedre luftkvalitet i hele Norge. I Oslo har det også vært et av målene bak å få færre til å kjøre bil.
For at en kommune skal bryte grensen må de ha flere enn 30 dager med for høye verdier i løpet av et år. Kun Oslo og Lørenskog brøt denne grenseverdien i fjor.
Oslo hadde 35 dager som lå over grensen, Lørenskog 32. De to kommunene må derfor levere en plan for ting de kan gjøre for å senke verdiene av svevestøv.
Karlsøen nevner eksempler på tiltak. Det er for eksempel piggdekkavgift, som alt finnes i osloområdet, miljøfartsgrense, rengjøring av veiene og å begrense trafikken.
Grenseverdien for svevestøv er 50 mikrogram per kubikkmeter. Hvis grenseverdien overgår dette mer enn 30 dager i løpet av et år er loven brutt.
Peker på byggearbeider
Tallene til Miljødirektoratet viser at grensen i Oslo kun ble brutt på én stasjon. Nemlig på E6 ved Alna senter.
Miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg er ikke fornøyd med at Oslo igjen bryter svevestøv-grensen. Men hun påpeker at det kun gjelder én målestasjon.
Foto: Heidi Fjørtoft Klokk– Rett ved luftmåleren pågikk det anleggsarbeid i fjor, så det er sannsynligvis en viktig del av forklaringen, sier miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg i Oslo.
Hun påpeker at luftkvaliteten i Oslo har blitt tydelig bedre de siste årene. Det er langt ned fra Alna senter til neste stasjon på lista - Alnabru, med 23 døgn over grensa, og Hjortnes med 22.
Målestasjonen ligger rett ved en stor motorvei, og i områdene rundt motorveiene er det ofte dårligere luft enn andre steder, påpeker Berg.
– Skyldes været
Tallene viser store variasjoner i byen. På Skøyen og Sofienbergparken er det aller lavest med bare to døgn over grensen, og de fleste stasjonene har færre enn 20 døgn over grensen.
Karlsøen tror været i fjor vår kan ha bidratt til at Oslo havnet over grensen, tross lavere trafikk.
– I fjor var det perioder med tørt vær på våren. Det gjør ofte at svevestøvet kan virvles opp i veibanen. Er det mer nedbør vil svevestøvet bindes mer. Så det er trolig at det henger sammen med vårværet, sier hun.
Flere var hjemme og fyrte i peisen i fjor, men det har lite påvirkning. Det er nemlig en annen type svevestøv som kommer fra vedfyring.
– Det var relativt lave konsentrasjoner i Oslo av fint svevestøv, som er det man ser fra vedfyring. Så det er sannsynlig at det var veiene som var problemet i fjor, sier Karlsøen.