Dyrere å kjøre inn til Oslo:
- På de travleste tidspunktene på dagen vil det fra 2017 koste mer for bilistene som kommer inn til Oslo.
- Dieselbiler må betale 58 kroner, mens bensinbiler 53 kroner. Utenfor rushtiden er prisen 48 og 43 kroner.
- Også elbiler må fra 2018 bidra med bompenger. De må betale ti kroner for hver passering og 20 kroner i rushtiden. Fra 2020 kan prisen øke til 30 kroner.
- Fra 1 mars. 2018 vil det også komme en bomring nummer to på bygrensa fra Romerike og Follo, slik det allerede er fra Bærum. Disse bomtakstene kommer i tillegg til den ordinære bomringen.
- Det blir også dyrere å reise kollektivt. Partene er også blitt enige om at prisen skal øke utover realprisveksten.
E 18 utbyggingen:
- E18 vil bli utvidet med 1,5 kilometer fra Lysaker og vestover til Strand i Bærum.
- Den nye Høviktunnelen fra Strand til Høvik kirke utsettes.
- Tidligst i 2019 vil det bli klart hvordan strekningen Strand - Sandvika blir.
- Resten av den planlagte utbyggingen fra Sandvika mot Asker sentrum er partene uenige om.
- De opprinnelige tre sammenhengende motorveifeltene i retning Oslo er redusert til to. Det vil også bli et bussfelt,et vekslingsfelt og sykkelvei.
- Det vil bli tre lokk over E 18, ved Lysaker, Stabekk og Strand.
- Tunell fra Gjønnes / Bekkestua ned til E18. Gjønnesdiagonalen skal bygges for å lette trafikken på småveier i Bærum.
Kollektivutbygging:
- Gjennom avtalen er ny sentrumstunnel for T-bane fullfinansiert, og nye stasjoner vil komme på bl.a. Grünerløkka, Bislett og Youngstorvet.
- Fornebubanen er nå fullfinansiert, og skal stå klar i 2024.
- Den nye avtalen sikrer finansiering av et nytt signal- og sikringsanlegg som vil gi en betydelig bedre kapasitet, spesielt i T-banetunnelen.
- Baneløsning på Nedre Romerike (Ahusbanen), med tverrforbindelse i Groruddalen er nå sikret finansiering med 12 milliarder.
- Ny bussterminal på Lysaker skal bygges ferdig til åpning av Fornebubanen.
Andre prosjekter:
Omlegging av Rv.4 forbi Nittedal sentrum.
I avtalen er det også satt av midler til Røatunnelen, et miljølokk over E6 i Groruddalen og lokk over E18 ved Filipstad.
I avtalen er det satt av drøyt en milliard kroner til Manglerudprosjektet i perioden 2017-2036.
Det er satt av 4,2 mrd i bompenger til å bygge ut sykkelveier, og det gjør at hele sykkelveinettet i Oslo nå er finansiert.