Postens fire helt nye Munch-frimerker er en del av markeringen av at det er 150 år siden maleren ble født.
I løpet av året skal det arrangerers 120 arrangementer over hele landet. I tillegg blir det arrangert utstillinger i Stockholm, New York, Malmø og Zürich.
– Jeg gikk bevisst inn i en detalj i maleriene. Da får man en nærhet til motivet. Å gjengi hele maleriet i et frimerkeformat ville ikke rettferdiggjøre kunstverket som helhet, sier Enzo Finger som har designet Munch-frimerkene.
De fire frimerkemotivene er «Selvportrett foran husveggen» fra 1926, «Det syke barn» fra 1896, «Madonna» fra 1895 og «Skrik» fra 1893.
- Les også: Slik blir Munch-året 2013
- Les også: Ikonet «Skrik» er ute av Norge
– Nå er jeg helfrelst
– Før jeg fikk oppdraget hadde jeg ikke noe utpreget forhold til Munch, alle kjenner jo til ham. Det var først etter at jeg satte meg inn i verkene og dagbøkene hans at jeg virkelig fikk øynene opp for kunstneren. Nå derimot er jeg helfrelst, sier Enzo Finger.
- Les også: Franskmenn sto i kø for å se Munch
- Les også: 12.12.2012: Munch-jubileet mangler sponsorer