Hopp til innhold

– Havnekonflikten truer miljøsatsing

Bystyret har vedtatt at Oslo Havn skal bygges ut for å ta over mer gods som i dag transporteres med bil. Nå truer havnekonflikten kommunens miljøsatsing, mener Frp.

Carl I. Hagen

Carl I. Hagen, nestleder i bystyrets samferdsels- og miljøkomite (Frp), mener at havnekonflikten har gått altfor langt.

Foto: Meek, Tore / NTB SCANPIX

– Det er klart at laste- og lossearbeidere ganske enkelt må akseptere at de ikke lever i begynnelsen av forrige århundre. De må slutte med disse dumme og helt unødvendige boikottaksjonene, sier nestleder i bystyrets samferdsels- og miljøkomite, Carl I. Hagen (Frp).

Verken Oslo Havn eller havnearbeiderne vil gi seg i havnekonflikten som har pågått i flere uker. Arbeidsvilkår er sentrum for diskusjonen, og nå har konflikten også havnet på politikernes bord.

Frps Carl I. Hagen mener at havnearbeidernes boikott setter kjepper i hjulene for kommunens miljøsatsing.

– Har gått for langt

– Nå må vi si at vi ikke lenger aksepterer at en samlet holdning hos myndighetene saboteres av laste- og lossearbeidere, ved at vi ikke får over gods fra jernbane og bil til sjøtransport som er mye bedre for miljø, sier Hagen.

I et notat til Samferdsels- og miljøkomiteen hevder havnestyrets leder, Bernt Stilluf Karlsen, at losse- og lastearbeidere flere dager på rad har blokkert arbeidet på havna.

Dermed har skip forlatt havna uten å være ferdig losset. Karlsen har tidligere gjort det klart at havnearbeidernes organisering og arbeidsvilkår, med felles lunsjpauser og høye lønninger, er til hinder for en nødvendig effektivisering av Oslo Havn.

Hagen mener konflikten mellom havn og havnearbeidere har gått for langt.

– Dette handler om å gjennomføre vedtatt politikk om å gjøre det attraktivt å få flyttet gods over på sjø. Når laste- og lossesystemene ved enkelte offentlige havner er altfor dyre og eldgamle så burde man modernisere, sier han.

Kjenner seg ikke igjen

Oslo Havn eies av Oslo kommune og gjennomgår milliardinvesteringer. På Sydhavna ved Bekkelaget og Ormøya er målet at godsmengden økes med 50 prosent. Denne omorganiseringen har skapt store konflikter.

Men losse- og lastearbeiderne kjenner seg ikke igjen i havnestyrets fremstilling av saken, sier nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund, Lars M. Johnsen.

– Jeg kjenner oss absolutt ikke igjen i havnelederens notat til bystyret, sier han.

– Er det benyttet ulovlige kampmidler i konflikten som er i Oslo Havn?

– Nei, jeg mener at de midlene som er brukt der er i samsvar med arbeidsmiljøloven.

Johnsen synes det fint at politikerne engasjerer seg i Oslo Havn.

– Det er viktig at de tar grep, men det vi reagerer på er at det er lagt frem et dokument som er ensidig, sier han.