Hopp til innhold

– Staten må betale mer av E18

– Den nye E18 gjennom Asker og Bærum blir for dyr for bilistene med dagens planer. Staten må betale mer av utbyggingen, sier fylkesordfører i Akershus Anette Solli (H).

Slik blir nye E18 gjennom Bærum

Er det virkelig behov for tolv kjørefelt på nye E18 gjennom Bærum? Fylkespolitikerne i Akershus ber Statens Vegvesen vurdere det på nytt. Fotomontasje av nye E18.

Foto: Statens vegvesen

– Veien blir fryktelig dyr. Først skulle 19 milliarder kroner holde til ny E18 helt til Asker, nå rekker det bare til Slependen. Det sier fylkesordfører i Akserhus Anette Solli fra Høyre etter at politikerne i fylkesutvalget har diskutert E18 gjennom Bærum.

Et bredt politisk flertall i fylkeskommunen mener at staten må betale en større del av utbyggingen enn det er lagt opp til i dag.

For mye i bompenger

– Det er ikke gjort noen endelig vurdering av hele strekningen, men det kan jo ikke være slik at det skal koste 170 kroner for en personbil i bompasseringer fra Asker til Oslo, sier Solli.

Anette Solli

Fylkesordfører i Akershus, Anette Solli (H), mener staten må ta en større del av regningen for ny E18 gjennom Bærum.

Foto: Høyre

– Hvor realistisk er det at staten betaler mer?

– Jeg har god tro på denne regjeringen. Det er nå en samferdselsminister fra Frp som har veldig tydelige synspunkter på bruk av bompenger. Det er en statlig vei og det er et statlig ansvar, fortsetter hun.

Flertallet bestående av Høyre, Ap, Krf, Venstre og Sp i Akershus, mener det viktigste nå er å unngå noen omkamper om E18.

Les også: Bompengesjokk på E18

Trengs 12 felt?

Samtidig som fylkespolitikerne ber om mer penger fra staten, så ber de også Statens Vegvesen å vurdere om veien kan bygges billigere. Nå er det lagt opp til å bygge en motorvei med tre felt i hver retning delvis i tunnel gjennom Bærum. I tillegg er det lagt opp til tre felt i hver retning for lokaltrafikken.

– Vi spør om det virkelig er nødvendig med 12 felt tilsammen. Vi synes kanskje kapasiteten på lokalveien blir unødvendig stor når det går en motorvei med 3+3 felt i tunnel under, avslutter fylkesordføreren.