Hopp til innhold

Spesialsykkelen skal gi Boasson Hagen en VM-fordel

BERGEN (NRK): Mange kommer til å bytte sykkeltype underveis i onsdagens VM-tempo. Det slipper Edvald Boasson Hagen, som har fått bygd en hybridsykkel.

SYKKEL-VM BERGEN 2017

VM-KLAR: Edvald Boasson Hagen kjører onsdagens temporitt, men det er søndagens landeveisritt han går for å vinne.

Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix

Temporittet avsluttes med en 3,4 kilometer lang stigning med ni prosent helling i snitt. Det gjør at mange planlegger å bytte sykkeltype i bunn av bakken.

Blant dem Andreas Vangstad.

– Jeg tror jeg skal bytte sykkel. Det er nok lettere å sykle på landeveissykkelen opp. Om du vil tjene noe på det, får du nesten ikke vite før i morgen ettermiddag, sier Vangstad til NRK.

Edvald Boasson Hagen går for en annen løsning. Han har fått spesialtilpasset en sykkel som er en mellomting av en temposykkel og en landeveissykkel.

Hybrid

– Jeg trordet blir omtrent hipp som happ, så da slipper jeg bytte. Det er en fordel for meg. Det er ikke sikkert jeg står på toppe av pallen uansett, det er det vel ganske sikkert at jeg ikke gjør, men det blir bra dette, sier Hagen.

Slik forklarer NRKs sykkelekspert Lars Petter Nordhaug forskjellen på de to sykkeltypene:

– En temposykkel er bygd for fart, den er aerodynamisk litt tyngre enn en landeveissykkel. Den har platehjul bak og et helt annet tempostyre, og det egner seg ikke like godt i de bratte motbakkene. I Edvalds tilfelle har han fått bygd en litt spesiell sykkel akkurat for den bakken og den tempoen, en slags hybrid.

Taper rundt 15 sekunder

Nordhaug er usikker på hvor mange som kommer til å bytte.

– Først trodde man at omtrent alle kom til å bytte. Men nå vet vi at flere nasjoner er usikre etter å ha testet, sier han.

Nordhaug anslår at man vil tape rundt 15 sekunder på sykkelbyttet. Spørsmålet blir da om man tjener inn sekundene ved å ha en lettere sykkeltype i den bratte motbakken.

– Hvor vanlig er det å bytte sykkeltype underveis i et løp?

– Det er ikke vanlig i et mesterskapsritt, men det er blitt gjort i etapperitt som Giro d'Italia, Tour de France og Spania Rundt, sier Lars Petter Nordhaug.

Siste nytt

  • Nosa overstrålte Nusa – assist i debuten da Mechelen spilte 1-1 mot Brugge

    Petter Nosa Dahl debuterte for Mechelen etter overgangen tidligere i uka og leverte assist da laget greide 1-1 borte mot Brugge.

    Nosa Dahl ble leid ut fra Bodø/Glimt til gamleklubben KFUM Oslo før denne sesongen. Han gjorde stor suksess med seks mål og tre assist på 17 kamper, men denne uka solgte Glimt ham til belgiske Mechelen.

    20-åringen startet på benken i Brugge, men kom inn i det 62. minutt. Tre minutter senere leverte han assist til Patrick Pfluckes utligningsmål.

    Joaquin Seys hadde gitt Brugge ledelsen i det 51. minutt, men det ble bare uavgjort for hjemmelaget.

    Brugges norske landslagsspillere Antonio Nusa og Hugo Vetlesen startet begge. De ble byttet ut samtidig i det 80. minutt.

    (NTB)

    Eliteserien i fotball 2024: KFUM Oslo - Brann (0-0)
    Foto: Annika Byrde / NTB
  • Andreas Georgson ferdig som LSK-trener – får assistentrolle i Manchester United

    Svenske Andreas Georgson forlater Åråsen etter bare et halvt år som Lillestrøms hovedtrener. 42-åringen er ansatt som assistenttrener i Manchester United.

    Det opplyser Lillestrøm i egne mediekanaler. Assistenttrener Robin Asterhed overtar inntil videre som hovedtrener.

    Torsdag erfarte både Romerikes Blad og Nettavisen at Georgson var i samtaler med en ny klubb. Sistnevnte skrev senere på kvelden at det dreide seg om Manchester United.

    Ifølge Nettavisen behøvde den engelske storklubben bare å betale en klausul i Georgsons LSK-kontrakt. Den skal angivelig ha vært på rundt fire millioner kroner.

    Den svenske 42-åringen har en fortid i flere engelske klubber. Han har blant annet vært dødballtrener i Southampton, i tillegg til å ha roller i både Arsenal og Brentford.

    I februar forlot Manchester Uniteds dødballtrener Eric Ramsay klubben. (NTB)

    Eliteserien i fotball 2024: Molde - Lillestrøm (3-0)
    Foto: Marius Simensen / NTB
  • Nigerias basketballkvinner reiste 20 mil – fikk ikke plass på båten

    I regnværet under åpningsseremonien var det god plass på mange av båtene som fraktet OL-deltakere, men ikke for Nigerias basketballkvinner.

    Det nigerianske kvinnelaget hadde reist over 20 mil fra Lille, der gruppespillet avvikles, for å være med i åpningsseremonien.

    Vel framme ble de nektet å gå om bord i båten der Nigerias utøvere skulle være med.

    Årsaken var at båten var for full.

    Ifølge nyhetsbyrået AP var det en representant for Nigerias OL-komité som besluttet at det ikke var plass til basketballkvinnene. Skuffet måtte de reise tilbake til Lille.

    Nigeria var på samme båt som Niger og Norge. TV-bildene fra båten viste at det tilsynelatende var en del ledig plass om bord.

    Nigeria spiller sin første OL-kamp mandag mot Australia. (NTB)

    2P-7bT3AJRc
    Foto: AP

Sendeplan

Kl. Program Kanal