– Vi tjener dårlig, vi jobber mye, vi reiser hele tiden - men vi har verdens laveste sykefravær, sier Knut Nystad, smøresjef på skilandslaget til NRK.no.
Han ga meg innpass i den storslåtte, norske smøretraileren som følger Sundby, Bjørgen og Johaug verden rundt. En hel dag med verdens beste skismørere.
Jakten på de perfekte skiene
På innsiden jobbes det nærmest døgnet rundt. Landslagsløperne har rundt 50 skipar hver, 25 i hver stilart. Alle skal testes, slipes, sikles og smøres kontinuerlig. Nå rett før sesongstart er det stor aktivitet i den hypermoderne, to-etasjers traileren.
Det lukter «white spirit», kaffe og skismøring. Naturlig nok.
– Blir dere aldri lei av ski?, spurte jeg.
– Egentlig ikke. Det er spennende å stadig jakte det perfekte skipar. Vi leter etter det hver eneste dag, sier Nystad.
– Så lenge vi klarer å gi utøverne våre en liten konkurransefordel er vi fornøyd, fortsetter han.
Stort sett klarer de det. Men ikke alltid. Kritikken haglet etter flere smørebommer under vinterlekene i Sotsji. Nystad har for lengst lagt nedturen bak seg.
– Mange husker at vi bommet på stafettene, men de færreste husker at vi, bare noen få dager senere, ble nummer én, to og tre på kvinnenes tremil. Vi fant ut av problemet ganske raskt, minnes Nystad.
Kunsten å smøre ski
Det norske smøreteamet består av 12 fingernemme karer. Samtlige av dem har vanlige jobber på sommerstid. Men hele vinteren er satt av til smøring, reising og mer smøring.
Alle møter meg med varme og smil. Her er det ingen hemmeligheter. Jeg får se, og spørre, om alt.
Jeg fikk til og med lov til å smøre mine helt egne ski, med premisset om at jeg ikke fikk spørre om hjelp. Med min svært beskjedne kunnskap om smøring endte jeg med en blanding av klister og voks.
Skiparet ble senere testet av sprinteren Anders Gløersen.
– Det er godt feste, nesten litt for godt. Jeg hadde nok tapt 1-2 minutter i et distanserenn med disse skiene, var dommen fra landslagsløperen.
Det lever jeg godt med.