Hopp til innhold

NFF-selskap lager sendinger med reklame for utenlandske spillselskaper

Midt i debatten om reklame for utenlandske spillselskap viser det seg at NFF står bak sendinger som inneholder reklame for utenlandske spillselskap.

Fotballrettigheter TV

KUNNE LATT VÆRE Å PRODUSERE: Ullevål Media Center kunne latt være å produsere sendingen, og overlatt jobben til noen andre, men valgte å ikke gjøre det fordi de ikke anser det som problematisk.

Foto: Varfjell, Fredrik / NTB scanpix

I sendingen foran kampen mellom Sevilla og Molde ble det sendt reklame for det utenlandske spillselskapet Come on.

Det var Ullevaal Media Center (UMC), som er eid av Norges Fotballforbund (NFF) og Norsk Toppfotball (NTF), som sto for produksjonen av sendingen til Europa League-oppgjøret.

Samtidig som NFF er sterkt imot at utenlandske spillselskaper sender reklame på norske TV-skjermer, produserte deres eget selskap en sending hvor de visste at det ville bli sendt slik reklame.

– Jeg skulle absolutt sett for meg at Norges Fotballforbunds gjennom sitt produkssjonsselskap ikke sendte den type reklame, sier administrerende direktør i Norsk Tipping, Torbjørn Almlid.

Come on-reklame

UTENLANDSK SPILLSELSKAP: Dette er en skjermdump av reklamen som ble sendt i kampen mellom Sevilla og Molde. NFF-selskapet Ullevål Media Center produserte sendingen.

Foto: MAX / Skjermdump:

Britisk lov som gjelder

– Vi er kritiske til det fordi man på den måten omgår intensjoner i norsk lov om å sende reklame for utenlandske spillselskaper, legger Almlid til.

Amlid så ikke kampen, men sier Norsk Tipping prinsipielt er imot all reklame for utenlandske spillselskaper.

I dag er det ikke lov å reklamere for å utenlandske spillselskap, men lov til å produsere sendinger hvor de sender reklame, ifølge markedssjef i Come on i Norge, Stian Røsvik Bjørstad.

– Det er britisk lov og AMT-direktivet som gjelder for den sendingen mellom Sevilla og Molde. Hvem som produserer spiller da ingen rolle for oss, sier Bjørstad.

Har ikke satt begrensninger for Europa League

NFF har satt begrensninger på reklame for internasjonale spillselskaper når det gjelder Tippeligaen og landskampene. Det har det ikke gjort i tilfellet med Europa League, som også vises på norske skjermer.

Det er blant annet fordi UEFA sitter på rettighetene, som gjør det vanskeligere å påvirke, ifølge dem selv. Produksjonsselskapet mener det ikke er problematisk.

– Vi produserer sendingene, men har ikke innflytelse på hva som sendes av reklame, sier Svein Graff, som er administrerende direktør for produksjonsselskapet.

Men kunne dere ikke la være å produsere sendingen når dere vet at det er reklame for utenlandske spillselskap?

– Det hadde blitt sendt reklame for utenlandske bettingselskaper uavhengig av hvem som produserte sendingene, sier Graff.

NFF: – Vi kontrollererer ikke dette

NFF sier det ikke er norsk fotballs rolle å bestemme hva en TV-kanal fyller sine reklameflater med.

Yngve Haavik i Norges Fotballforbund

HADDE BLITT SENDT UANSETT: Yngve Haavik og NFF mener det ikke er problematisk, blant annet fordi sendingen ville blitt produsert uansett og reklamen ville blir sendt.

Foto: NTB Scanpix

NFF og UMC erkjenner at de kunne latt være å produsere sendingen, men valgte å gjøre det av rene forretningsmessige grunner.

– Er det greit at et selskap eid av NFF produserer sendinger hvor det er reklame for utenlandske spillselskaper?

– Det må ikke glemmes at det hadde blitt sendt reklame for utenlandske spillselskaper uavhengig av om UMC eller andre står for produksjonen.

– Det igjen viser at nøkkelen for å løse disse utfordringene ikke ligger hos NFF, selv om dette er komplisert, sier kommunikasjonssjef Yngve Haavik.

Siste nytt

  • Chelsea bekrefter: Enzo mister resten av sesongen

    Chelseas Enzo Fernandez mister resten av sesongen, det melder klubben på sine nettsider.

    Argentineren har vært under kniven på grunn av et lyskeproblem, og Chelsea bekreftet at operasjonen var vellykket. Samtidig betyr det at han er ute resten av sesongen.

    23-åringen har spilt 62 kamper for klubben etter at de hentet ham i januar i fjor.

    Carabao Cup - Final - Chelsea v Liverpool
    Foto: HANNAH MCKAY / Reuters
  • Wada skal etterforskes etter kritikk i dopingsak

    Verdens Antidopingbyrå (Wada) har bedt om en uavhengig gjennomgang av byråets håndtering av saken om en mulig dopingsak med noen av verdens beste svømmere.

    Ifølge Wada skal sveitseren Eric Cottier få adgang til sakens innhold og gi sin vurdering av byråets behandling av saken. Wada opplyser at arbeidet ventes å være ferdig om to måneder.

    – Wadas integritet og omdømme er under angrep. I de siste dagene er Wada blitt anklaget for partiskhet overfor Kina, opplyser antidopingbyrået.

    Lørdag kom nyheten om at kinesiske svømmere hadde spor av hjertemedisinen trimetazidin i prøver avgitt noen måneder før sommerlekene i 2021. 13 av dem deltok i OL i Tokyo.

    Kinesiske antidopingmyndigheter har avvist anklagene og hevder at utøverne skal ha fått i seg stoffet i mat under et stevne.

    Senere stilte Wada seg bak den forklaringen. Det har fått blant andre Det amerikanske antidopingbyrået (Usada) til å reagere sterkt. Den amerikanske antidopingsjefen Travis Tygart gikk mandag hardt ut mot Wada og mente at de dekket over for kineserne. (NTB)

    Soccer FIFA 2034 World Cup
    Foto: Hassan Ammar / AP
  • Amnesty reagerer kraftig – Fifa forsvarer Saudi-avtale

    Amnesty reagerer kraftig på avtalen Fifa har inngått med det saudiarabiske oljeselskapet Aramco. Fifa peker på at den bidrar til global utvikling av fotballen.

    Avtalen mellom saudiarabiske Aramco og Fifa er den siste i rekken av oljestatens involvering i idrett.

    Nyhetsbyrået AP hevder at avtalen er den største Det internasjonale fotballforbundet (Fifa) har inngått med en sponsor om man regner per år.

    – Vi blir ikke lenger sjokkert over Saudi-Arabias bruk av sport som et PR-verktøy, og Fifa har til gode å imøtekomme bekymringer knyttet til saudiske myndigheters grove brudd på menneskerettighetene, sier prosjektleder Frank Conde Tangberg i Amnesty International til NTB.

    – Fifa har valgt å rulle ut den røde løperen for Saudi-Arabia som VM-vert og sponsor. Vi oppfordrer Fifa til å engasjere seg mer for å ta tak i risikoen knyttet til VM i 2034, sier Tangberg.

    NTB har kontaktet Fifa og spurt om forbundets respons på et samarbeid med Saudi-Arabia og bekymringene om brudd på menneskerettighetene.:

    – I tråd med vedtektene reinvesterer Fifa sine inntekter, inkludert inntektene fra Aramco-sponsingen, i å utvikle fotball over hele verden. Det er forventet at Fifa i 2023–2026 vil investere i overkant av 3,9 milliarder dollar i utvikling og utdanning, opplyser en talsperson i Fifa til NTB.

    – Dette inkluderer «Fifa Forward 3.0», fotballutviklingsfondet og andre initiativ som for eksempel å fremme kvinnefotball, dommerarbeid og teknisk utvikling. (NTB)

    Soccer FIFA 2034 World Cup
    Foto: Hassan Ammar / AP

Sendeplan

Kl. Program Kanal