– Det skal ikke skje, men det er nesten umulig å unngå at det skjer, sier Lasse Kjus til NRK.no.
Den tidligere toppalpinisten snakker om episoder lik den sveitsiske Sandro Viletta hadde torsdag, der han nesten krasjet med en funksjonær under kombinasjonsutforen i Schladming.
– Det er mange funksjonærer som beveger seg i bakken. De har helt klare rutiner og instrukser i hvordan de skal opptre, men menneskelig svikt skjer av og til, sier Kjus.
Nesten VM-uhell
Kjus vet hva han snakker om. Under VM alpint i 1991 hadde nordmannen en lignende opplevelse som Viletta.
Da Kjus raste nedover utforløypa, fikk han plutselig øye på en funksjonær som skled ned mellom portene.
– Først tenkte jeg «hva er det som skjer, må jeg stoppe?». Men så kunne jeg se at han skled videre, og da var det bare å kjøre, forklarte Kjus den gang.
(Artikkelen fortsetter under videovinduet.)
– Skal ikke skje
Kjus var svært oppgitt over opplevelsen etter rennet. 22 år senere er han fortsatt klar på at slike ting ikke skal skje. Likevel skjer det.
Nordmannen mener risikoen for slike hendelser er større i mesterskap.
– Da er det et nytt arrangement med nye involverte mennesker, der nye rutiner må etableres. I verdenscupen gjør de den samme jobben hvert år, sier Kjus.
(Artikkelen fortsetter under videovinduet.)
Flere ulykker
Viletta og Kjus er blant dem som har sluppet unna med skrekken i sine nesten krasj-opplevelser. I alpinhistorien finnes det også hendelser med verre utfall.
Under utfortrening under VM i 1996 kjørte russiske Tatjana Lebedeva inn i en FIS-representant. Både alpinisten og funksjonæren fikk bruddskader.
Fem år senere ble alpinsporten rammet av en dødsulykke, også dette skjedde under utfortrening.
Den franske alpinisten Regine Cavagnoud krasjet med den tyske treneren Markus Anwander under trening. Cavagnoud døde av skadene hun pådro seg av ulykken.
Stavproblem i Kitzbühel
Kjus ble aldri skadet etter sine uheldige episoder som aktiv alpinist, selv om han opplevde flere av dem. To ganger har han opplevd startproblemer på grunn av nærgående TV-kameraer, slik Aksel Lund Svindal opplevde torsdag.
– En gang måtte jeg gi beskjed om at TV-kamerat måtte flyttes, fordi det stod omtrent rett foran startbua, sier Kjus lattermildt.
Nordmannen har også opplevd flere problemer godt nede i løypa i fartsdisiplinene.
– I Kitzbühel opplevde jeg at det var en stav som kom glidende inn i løypa i en 180 graders sving. Da jeg kom ut av svingen og inn i neste, kom staven i løypa på nytt. Da måtte jeg kjøre fryktelig bra for å komme foran den, erindrer Kjus.
Nordmannen har også opplevd å måtte starte på nytt på grunn av en funksjonær på ville veier. Det skjedde under et Super G-renn i Frankrike.
– Jeg så en person som skled nedover løypa lenge. Jeg tenkte «nå må du flytte deg, nå må du flytte deg». Det gjorde han ikke, så da måtte jeg stoppe opp og starte fra toppen på nytt, forteller Kjus.
Renndirektøren beklager
Renndirektør Günter Hujara har beklaget til Viletta etter episoden torsdag.
– Sandro tok det bra. Han håndterte situasjonen helt riktig, og vi unngikk en forferdelig ulykke, sier Hujara.
– Det er slike øyeblikk jeg virkelig er redd for. Jeg får ikke gjort noe med det der jeg står. Det er snakk om en individuell glipp som bare skjer hvis det er forvirring eller feilkommunikasjon, sier Hujara.
(Artikkelen fortsetter under videovinduet.)
NRKs mangeårige alpinkommentator Lars Lystad trodde nesten ikke sine egne øyne da han så Vilettas nesten-krasj.
– Det skal ikke skje. Det er heller ikke veldig ofte dette skjer, da er det en glipp, sier Lystad.
– Normalt er det veldig strengt. Sikkerheten er i høysetet og det er strenge regler. Funksjonærer og løypemannskap slipper ikke inn i løypa uten akkreditering, sier Lystad.