– Vi lever av hvor mange som ser på. Vi opplever det som problematisk at seertallene svikter, og over tid legger det press på om det hele tatt er plass til å ha fotball på en ordinær søndagskveld på TV 2, sier kanalens sportssjef Bjørn Taalesen til NRK.no.
Mistet store markedsandeler
Våren 2012 hadde TV 2s søndagskamp i gjennomsnitt 357.000 seere og en markedsandel på 24 prosent.
Etter fire kamper i år, er snittet sunket til 271.000 seere, og markedsandelen er på 17,4 prosent.
– Det kan ende med en diskusjon om vi må flytte fotballen til andre kanaler enn hovedkanalen. Det betyr ytterligere færre seere, sier Taalesen, og legger til:
– TV 2 Sporten ønsker selvsagt ikke det, men TV 2 som butikk må vurdere det hvis trenden fortsetter.
– Altfor mye negativt om norsk fotball
Taalesens utspill kommer i kjølvannet av en klar nedgang av TV-seere i eliteserien hos hovedrettighetshaver C More og TV 2 (se faktaboks).
Seersvikten har allerede fått sponsorer og annonsører til å reagere, og debatten rundt det kontroversielle rettighetssalget til C More har blusset opp igjen.
Taalelsen tror seersvikten er et resultat av flere negative faktorer.
– Det er altfor mye negativt fokus nå, som totalt sett gjør at alle parter rammes.
Jeg tror folk blir påvirket av negativt snakk om norsk fotball. Nå er det også variable baneforhold, og denne tiden på året er heller ikke gunstig med tanke på konkurransen fra andre ligaer, sier Taalelsen.
– Nå er det ennå tidlig. Men hvis utviklingen fortsetter, vil diskusjonen komme, legger han til.
Artikkelen fortsetter under videovinduet.
Norges Fotballforbund (NFF) understreker at TV 2 gjennom rettighetsavtalen har forpliktet seg til nåværende sendeplan.
– Dette er ukjent for NFF. Vi forholder oss til medieavtalen med TV 2 som forplikter kanalen til å sende kampen på hovedkanalen søndag kveld, skriver NFFs informasjonssjef Svein Graff i en SMS til NRK.no.
Hevder C Mores seertall er feil
Norges C More-sjef Steinar Brændeland mener seertallene som kommer fra TNS Gallup ikke er presise nok for betalingskanaler.
– TNS Gallup selv sagt at tallene ikke blir korrekte på betal-TV. Det er ikke mulig å trekke konklusjoner på bakgrunn av de tallene, sa Brændeland til NRK.no torsdag.
Han er langt mer optimistisk med tanke på interessen for eliteserien.
– Vi har fire år foran oss hvor vi skal behandle disse rettighetene på en meget god måte, sier Brændeland.
PS! NRK gjør oppmerksom på at rettighetene som ble solgt til C More ikke var aktuelle for NRK. I den forrige rettighetsperioden solgte NRK sin ene kamp i eliteserien tilbake til Fotball Media, som deretter solgte den til Max.