For Rally Tyskland går uten den store eksperten på asfalt: Peugeot-føreren Giles Panizzi har brukket kravebeinet, og er ikke klar før Rally San Remo i september. Panizzi var suveren i de to forrige rundene som ble kjørt på asfalt; Rally Korsika og Rally Catalunya.
Men ser vi bort fra Panizzi, er det Petter Solberg som har vunnet flest fartsprøver på asfalt denne sesongen. Panizzi har vunnet 20 av 48 fartsprøver, deretter følger Solberg med ni, Sebastien Loeb med fem, Richard Burns med fire og Tommi Mäkinen med tre.
Disse tallene betyr selvsagt ikke at Petter Solberg er verdens nest beste asfaltrallyfører, men de betyr at Petter Solberg er en av førerne som er i stand til å holde det tempoet som er nødvendig for å vinne.
Giles Panizzi brakk kravebeinet da han skulle skifte en lyspære hjemme.
Ukjente veier
Rally Tyskland er VM-runde for første gang, og er ukjent mark for de aller fleste førerne - også Petter Solberg. Men løpet har vært kjørt siden åttitallet, og det er flere tidligere vinnere på startstrek.
Først og fremst Philippe Bugalski, Citroen-fører som vant løpet i fjor. Citroen har i det hele tatt et knallsterkt asfaltlag, med fjorårets juniorverdensmester Sebastien Loeb og spanske Jesus Puras.
Spanieren vant Rally Korsika i fjor, og vikarierer for en skadd Thomas Rådström. Og Loeb kan absolutt ta sin første VM-seier på de tyske veiene, han var den raskeste i Rally Monte Carlo, men tapte seieren da han fikk to minutters tidsstraff på grunn av et ulovlig dekkskift.
Asfaltekspert
Tre år tilbake vant Armin Kremer, tysker som kjører Ford for et privatteam, mens årets tyske mester Matthias Kahle har blitt hentet inn av Skoda for å kjøre deres tredje bil.
Kahle vant løpet i 1998. I tillegg blir den eneste tyske VM-føreren; Armin Schwarz, naturligvis å regne med, i det minste i kampen om poengplass. Det er tvilsomt om tyskerens Hyundai er rask nok til å kjempe om seier, men Schwarz er en ypperlig fører, han er for eksempel den eneste i nyere tid som har klart å kjøre en Skoda inn til pallplassering (Kenya 2001).
Subaru har også hentet inn en asfaltekspert fra mellom-Europa, østerrikeren Achim Mörtl skal kjøre teamets tredje bil, og det blir spennende å se hva han kan få til.
VM-leder Marcus Grönholm deltok også i dette rallyet i fjor, men ble kraftig slått av både Bugalski og Francois Delecour. Delecour som kjørte Ford i fjor, men som altså har byttet til Mitsubishi og har hatt en frustrerende sesong så langt. Flere er det faktisk ikke som har kjørt dette rallyet tidligere; og det er et spesielt rally på mange måter.
Dårlig sikt
Det er svært forskjellig karakter på de tre dagsetappene. Rallyet har base i Trier, den eldste byen i Tyskland, nær Luxemburg. Første dag kjøres det i Moseldalen, på smale, uoversiktelige asfaltveier med mange nittigraderssvinger.
Marcus Grönholms sjanser til å triumfere også i Tyskland skal ikke avskrives.
Flere steder er veiene så omslynget av vinranker at sikten er lik null. Samarbeidet med kartleser blir essensielt, og det teamet som har gjort de beste forberedelsene vil være raskest. Armin Schwarz uttalte tidligere i uka at det vil bli store forskjeller den første dagen.
Andre dag er helt spesiell. Kjøringa foregår inne på et militærområde, underlaget er like mye betong som asfalt, og siden det kjører mye tanks inne på området, er veiene i dårlig forfatning. Enkelte beskriver forholdene som "Safarirally på asfalt", mens Tommi Mäkinen trekker paralleller til Monte Carlo fordi forholdene er uberegnelige.
Til tider er det store mengder grus i veiene, og mange av teamene vil nok velge grusdekk store deler av lørdagen. Alle teamene har såkalte gravel crew, som kjører gjennom fartsprøvene en snau time før start og rapporterer tilbake hvor det ligger grus og steiner - og innsatsen deres blir viktig.
De siste dagene har det vært regn i området, det betyr enda vanskeligere, glattere veier.
Tredje dag kjøres det i områdene rundt byen St. Wendel sørøst for Trier. Her er det mer tradisjonelle asfaltveier og til tider svært høye hastigheter.
Knepen favoritt
Et vidåpent rally, med andre ord. Petter Solberg, Philippe Bugalski, Jesus Puras og Sebastien Loeb er nevnt i favorittsjiktet. Førerne med rutine fra løpet, som Matthias Kahle, Armin Schwarz og Armin Kremer, må sjølsagt regnes med.
Rutinerte Tommi Mäkinen, Colin McRae og Carlos Sainz kan aldri avskrives. Heller ikke Marcus Grönholm - han kjører helt uten press med 17 poengs ledelse i VM-sammendraget. Freddy Loix kan kjøre fort i sin Hyundai, og vil ha massiv støtte fra mange tilreisende belgiere - arrangørene forventer mer enn 200.000 tilskuere.
Kanskje er Richard Burns knepen favoritt. Peugeot'ene virker stadig imponerende, Burns har hatt stigende formkurve hele sesongen og det virker som om han trives stadig bedre i bilen.
Fjorårsvinner Bugalski har naturligvis et lite psykologisk overtak, og Citroen'ene er glimrende asfaltracere. Dette er den siste VM-runden Citroen kjører denne sesongen, og de er naturligvis interessert i å avslutte med stil.
Men også Subaru har mye å bevise etter at flere og flere har begynt å tvile på om bilene er gode nok. Tommi Mäkinen har mye å revansjere denne sesongen (bare tre fullførte løp), mens Petter Solberg er på opptur etter god kjøring i Finland.
Før sesongen ville det virket ganske usannsynlig at Petter Solbergs første VM-seier skulle komme på asfalt, men nå virker det absolutt mulig. Skal vi tro at det blir en duell mellom Solberg, Loeb, Bugalski og Burns - og at det endelig blir norsk jubel tilslutt?
Sendetider på NRK:
torsdag 22. august:
Før Rally Tyskland - NRK2 kl. 2335
fredag 23. august:
1. etappe - NRK1 kl. 2400
lørdag 24. august:
1. etappe (R) - NRK1 kl. 1725
2. etappe - NRK2 kl. 2330
søndag 25. august:
2. etappe (R) - NRK1 kl. 1705
3. etappe - NRK1 kl. 2315
Rally-VM 2002 | Poeng | |
---|---|---|
1. Marcus Grönholm | Finland | 77 |
2. Petter Solberg | Storbritannia | 37 |
3. Carlos Sainz | Storbritannia | 36 |
4. Colin McRae | Frankrike | 35 |
5. Richard Burns | Spania | 34 |
6 Giles Panizzi | Norge | 31 |
Etter 14 av 14 løp | Oppdatert 17.11 |