Det internasjonale bilsportforbundet FIA ser at interessen omkring flaggskipet Formel 1 er i ferd med å avta.
Dels taper de i konkurransen med det mer uforutsigbare verdensmesterskapet i rally, og dels har teknologien kommet så langt at lagene med mest penger også er lagene som vinner løpene.
Michael Schumachers dominans de siste årene kommer ikke bare fordi tyskeren er verdens beste fører, men også fordi Ferrari er laget som har råd til de beste bilene. Forslaget om nye regler er laget fordi det skal bli billigere å delta, slik at sporten kan få nytt blod.
Dyr sport
I dag er det bare 20 biler med i hver VM-runde, mens det egentlig er satt av plass til 24.
Det tolvte og siste laget som kom til i Formel 1 var Toyota for to år siden, men de private lagene Prost og Arrows har gitt seg siden da.
Årsaken er de astronomiske budsjettene som må til for å drive et lag.
Det er ikke tilfeldig at nettopp Formel 1 er den siste arenaen der tobakksindustrien er viktige sponsorer. Verdens dyreste idrett må ta de pengene de får.
Mer likt vanlig bil
Blant forslagene til FIA om nye regler er blant annet sterkere begrensninger på motorstørrelsen, samt forbud mot automatgir og servostyring.
Flere andre hjelpemidler for førerne skal også forbys, slik at det å kjøre en Formel 1-bil blir mer likt en vanlig bil. Det blir i så fall mer attraktivt å ha de beste førerne på laget sitt enn å ha de beste ingeniørene.
Et annet forslag er at FIA selv inngår én eksklusiv avtale med én dekkleverandør for alle lag - som erstatning for dagens steinharde konkurranse dekkfabrikantene i mellom.
Forslagene skal diskuteres med de 10 nåværende lagene i Formel 1 under et møte i Monaco 4. mai. Målet er å ha dem ferdig vedtatt før utgangen av neste år, slik at de kan gjelder fra 2008-sesongen.