Hopp til innhold

Wizz Air i retten: – Boikott skadet vårt omdømme

– Vi har tapt markedsandeler og omdømme, mener Wizz Air. Det ungarske flyselskapet krever at Agder fylkeskommune dømmes for ulovlig boikott. De varsler samtidig søksmål mot etater landet rundt.

Et Wizz Air tar av fra Gardermoen.

Wizz Air kom til Norge i 2006 og åpnet innenriksruter i oktober i fjor. I juni ble innenlandsrutene lagt på is.

Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

– Dette handler om å følge reglene i arbeidslivet, sier prosessfullmektig for Wizz Air Hallvard Helle.

Det var i november i fjor at 3000 ansatte i Agder fylkeskommune ble oppfordret til å ikke bruke Wizz Air på tjenestereiser.

Bakgrunnen var blant annet kritikk for at selskapet motsetter seg fagforeninger.

Det ungarske flyselskapet kvitterte med trusler om søksmål.

Og varslet samtidig at flere norske kommuner og offentlige organer kan vente seg det samme.

Wizz Air saksøker fylkeskommune

– Kritikken og boikottene spredte seg raskt og har skadet Wizz Air, sier advokat Hallvard Helle.

Foto: EIRIK DAMSGAARD / NRK

– Ild i tørt gress

Boikott-vedtakene flere steder i landet oppstod etter at Wizz Air startet innenriksruter i Norge i fjor.

Ledelsen selv omtalte Wizz Air som et flyselskap uten fagforeninger.

Og dermed startet bråket.

Statsminister Erna Solberg gikk på talerstolen i Stortinget og sa at hun ikke vil fly med et selskap som nekter arbeidere å organisere seg.

– Flere uttalte seg kritisk til Wizz Air og oppfordret til boikott. Og dette spredte seg som ild i tørt gress, sa advokat Helle i Kristiansand tingrett.

– Hvis det foreligger en boikott uten varsel i forkant, er dette en ulovlig boikott. Saken handler om å følge arbeidslivets regler. Dette har vært skadelig. En seriøs aktør er påført et markeds- og omdømmemessig tap, sa Helle.

Økonomiske tap har vært vrient å beregne fordi boikottene kom sammen med pandemien.

Wizz Air krever derfor kun at boikotten dømmes ulovlig.

Wizz Air saksøker fylkeskommune

– Fylkeskommunen gjorde ikke noe for å få publisitet rundt vedtaket, sier prosessfullmektig Nils Kristian Ormestad Lie (t.v.). Han bestrider at det kan kalles en boikott.

Foto: EIRIK DAMSGAARD / NRK

– Var ingen boikott

Agder fylkeskommune tilbakeviser at det er snakk om en boikott.

– Fylkeskommunen har gitt uttrykk for hvem man vil gjøre forretninger med. Det må man kunne gjøre uten at det kalles en boikott, sier prosessfullmektig Nils Kristian Ormestad Lie.

I retten pekte han også på at administrasjonsutvalget - som gjorde Wizz Air-vedtaket - ikke har kompetanse til å gjøre slike vedtak.

– Dette utvalget har ikke delegert myndighet til å vedta boikott mot noen. Derfor er det heller ikke en boikott, sier han.

Ormestad Lie mener Wizz Air utover høsten 2020 selv bidro til at saken fikk mye plass i media.

Wizz Air har også varslet søksmål mot Møre og Romsdal fylkeskommune, Bergen kommune, Viken fylkeskommune, Stord kommune, Oslo kommune og Statnett.

Det er satt av to dager til saken i Kristiansand tingrett.

null
Spiller nå
Åpnet verdens største bikube 00:36
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 14 0,64 kr
Dyrest kl. 02 1,33 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,4 kr 25 min.
  • Dusje 3,9 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,5 kr En vask
  • Varmeovn 1 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %