– Det er vanskelig å trekke en klar konklusjon etter vår korte testperiode, men Kristiansand er en veldig spesiell by med tanke på de mange tunnelene som finnes der.
Det sier Geir Nytvedt som er administrasjons- og markedssjef i det Oslo-baserte Open Top Sightseeing Norway AS.
Firmaet kjører de røde turistbussene i Oslo, Trondheim og nå også i Kristiansand.
Ser mer tunnel enn by
Siden 27. august har befolkningen i Kristiansand kunne se de såkalte «London-bussene» kjøre cruiseturistene rundt om i byen.
Bussen har et «Hop on, hop off»-prinsipp, der turistene kan hoppe av på ulike stopp underveis. Turen tar rundt halvannen time, og viser turistene blant annet Kvadraturen, Agder Naturmuseum og Kanonmuseet på Møvig.
De mange tunnelene som bussen må kjøre gjennom er en klar utfordring, sier Nytvedt.
– Man ser jo mer av innsiden av Kristiansand i stein enn vi ser av selve byen og attraksjonene.
– Så dere vurderer faktisk å droppe tilbudet?
– Ja, det kan godt være vi gjør. Om dette er et optimalt sted å kjøre turistbussene vil vi evaluere når vi avslutter testperioden vår 16. september.
Konflikt med City Train
Lørdag fortalte NRK.no om krangelen i sightseeing-bransjen i Kristiansand.
Turisttoget City Train føler seg urettferdig behandlet etter at dobbeltdekkerne kom til byen, og mener de røde bussene skygger for toget på den felles oppstillingsplassen ved Kilden.
- LES:
Men Nytvedt forsikrer at konflikten med turisttoget ikke er en grunn for at de eventuelt dropper tilbudet i Kristiansand.
– Nei, vi er vant til konkurranse ifra andre byer vi kjører i. Det er jo helt naturlig og sunt med konkurranse. Slik håper jeg også at City Train tenker.