NRK Meny
Normal

Vil ikke dumpe prisene på hotellsenger

Kampen om hotellkundene blir kraftig skjerpet i Kristiansand når byens største hotell åpner 15. juni.

Kampen om hotellgjestene blir kraftig skjerpet når Scandic Kristiansand Bystranda åpner 5. juni. Til nå i år har hotellbelegget i Kristiansand gått ned i forhold til i fjor.

SE VIDEO: Hotelldirektør Håvard Solum vil ikke ha prisdumping på hotellrom når han åpner sitt nye hotell.

Hotellkapasiteten i Kristiansand er stor, i alle fall utenom sommersesongen. I fjor var hotellbelegget på bare 57 prosent.

Hittil i år har hotellene i Kristiansand hatt fem prosent færre overnattingsgjester sammenlignet med samme periode i fjor, og snart åpner en ny gigant i markedet: Scandic Kristiansand Bystranda, med 229 rom og rikelig med konferansefasiliteter.

– Ligger for lavt

Håvard Solum

Hotelldirektør Håvard Solum ved Scandic Kristiansand Bystranda.

Foto: Anne Wirsching / NRK
Finn Berstad

Hotelldirektør Finn Berstad ved Radisson Blu Caledonien Hotel.

Foto: Anne Wirsching / NRK
Randi Haukom

Avdelingsleder i Visit Kristiansand, Randi Haukom.

Foto: Anne Wirsching / NRK

Men selv om konkurransen blir større og flere rom blir tilgjengelige, må ikke bransjen dumpe prisene, mener hotelldirektør Håvard Solum i det nye hotellet på Bystranda.

– I forhold til andre byer vi kan sammenligne oss med, så ligger vi for lavt, det er det ingen tvil om. Der har vi en jobb å gjøre sammen, slik at man ikke dumper prisene når det kommer et nytt hotell og ny kapasitet. Det får vi håpe og tro at bransjen ikke gjør, sier Solum.

Kan bli hardt press

Hotelldirektør Finn Berstad ved Radisson Blu Caledonien Hotel mener nyåpningen kan gå begge veier for hotellene i byen.

– I beste fall kan Scandic tilføre byen mye kurs- og konferansetrafikk som kan generere flere gjester også til de andre hotellene i byen.

– I verste fall kan det i lavsesongen, som er 7-8 måneder her i byen, bli et hardt press for å opprettholde belegget. Det kan også bli et naturlig press på prisene, sier Berstad.

Avdelingsleder i Visit Kristiansand, Randi Haukom, regner med at det nye hotellet vil føre til økt trafikk.

– Det vi ser er at når det åpner nye ting, som da Ernst utvidet for halvannet år siden, så øker belegget i begynnelsen. Senere merker vi at det flater noe ut. Men nye tilbud skaper ny trafikk, det ser vi ganske klart, sier Haukom.

Vil ha samarbeid

Hva som skjer er åpent, men den ferskeste hotelldirektøren maner bransjen til samling for å snu en negativ trend.

– Vi har ikke jobbet nok i de rette fora, som i Visit Kristiansand og Visit Sørlandet, for å bidra slik at markedet har lyst til å komme hit. Det må vi gjøre. Vi må bidra der vi kan og vi må samle oss, sier Solum.