NRK Meny
Normal

Vil ha åpne P-hus for elbiler

Politikerne i Kristiansand vil fjerne elbilene fra gata, og heller slippe dem gratis inn i byens parkeringshus.

Elbil bom
Foto: Svein Sundsdal / NRK

Det viste diskusjonen i formannskapet onsdag. Per i dag kan ikke elbiler benytte parkeringshusene av tekniske grunner. Nå skal nytt utstyr vurderes.

– Elbiler må tilpasse seg

– Vi foreslår å åpne parkeringshusene slik at elbileiere kan komme forbi bommen og parkere gratis i byens parkeringshus. På den måten kan man forsøke å forhindre at elbiler opptar parkeringsplassene i gata, sier Dag Vige i Venstre.

Vige sier elbiler klimamessig er en fordel for samfunnet, men at de likevel må tilpasse seg med tanke på andre bilister. Derfor mener han det er en fordel for byen at elbileiere flyttes inn på parkeringshusene i stedet for å oppta gateparkeringsplassene.

Elbil

Mange irriterer seg over at elbiler opptar parkeringsplassene i sentrum.

Foto: Svein Sundsdal / NRK

– Elbil er har jo en positiv påvirkning på klimasituasjonen. Men jeg tror likevel det er et poeng at elbiler må tilpasse seg trafikkbildet generelt, sier han.

Det er allerede gjort tiltak for å redusere elbiler parkert i gatene. Maksimal parkeringstid på tre timer er et av dem. Foreløpig gjelder dette endel steder i Kristiansand, men en utvidelse er på trappene, ifølge leder i Kristiansand parkeringsselskap, Raymond Solaas.

Vil utrede konsekvensene først

Angående det nye forslaget om elbiler i parkeringshus sier Solaas at han først vil utrede konsekvensene før han trekker en endelig konklusjon.

– Jeg tror man må tenke godt gjennom det. Det kommer for eksempel helt an på hva slags adgangskontrollsystem hvert enkelt parkeringshus har. Elbilen må normalt sett identifiseres som en elbil før vi kan slippe den inn uten å betale, sier han.

Solaas sier det likevel skal være mulig å forandre dagens system. Det kan gjøres ved å programmere systemet slik at bilnumrene kan leses inn og dermed identifiseres.

– Dermed slipper de inn bak bommene uten at de trekker billett og betaler på vanlig måte, sier Solaas og legger til:

– Men det spørs hvilket belegg parkeringsanlegget har. Har det godt belegg fra før av så tror jeg ikke det er ønskelig å fylle det opp med arbeidsreise-parkerere. Dette er med tanke på korttidsparkering.