NRK Meny
Normal

Dette møter du på E39

På disse dekkene prøvde trailersjåføren å ta seg fram på sørlandske vinterveier. Han satte seg bom fast på paddeflat vei i Mandal.

Slitte vinterdekk

INGEN FUNKSJON: Så nedslitte vinterdekk på bilens trekkhjul har ingen funksjon på snøføre, ifølge Statens vegvesen.

Foto: Ronny Blix

Skiltene fra denne engelskregistrerte traileren ligger nå trygt forvart på Mandal politistasjon.

– De skal ikke på igjen før vi med egne øyne har sett at bilen står på nye dekk, sier politioverbetjent Nils Olaf Holbek.

Skled av – på flatmark

Sørlandet har bak seg et mareritt av et trafikkdøgn på E39, med 100 vogntog i kø på to centimeter snøføre mandag kveld.

Les også:

Trailer satte seg fast

FULL STANS: Hit, men ikke lenger. Fridtjof Nansens Vei i Mandal ble tirsdag formiddag for krevende for denne traileren.

Foto: Ronny Blix

Tirsdag formiddag ble sørlandsvinteren igjen for krevende for en trailersjåfør.

Men her var det ingen oppoverbakke å skylde på.

Heller ikke nedover.

Noe særlig flatere enn Fridtjof Nansens Vei ved Furulunden i Mandal blir det ikke. Etter å ha tatt av fra E39 og passert Mandal sentrum, skled traileren av veien, trolig da den skulle inn på en sidevei.

– Helt utrolig!

– Kanskje har vi forhindret en ulykke på europaveien. Skiltene gikk av på stedet, sier Holbek.

Bilen hadde utslitte vinterdekk på trekkhjulene. Resten var å betrakte sommerdekk, også hjulsettet foran på trekkvogna.

NRK har vist bilder av dekkene til Statens vegvesen.

– Helt utrolig! Bilen sklir ut av vegbanen ved Furulunden. Det er jo godt at dette ikke skjedde på E39, sier leder for tungbil-kontrollen i Agder-fylkene Morten Nilsen.

Trailer satte seg fast

SKILTENE RYKER: Mandalspolitiet undersøker trekkhjulene, hvor det er formelt krav til vinterdekk.

Foto: Ronny Blix
På sommerdekk foran

HELT FORAN: Hvordan skal disse dekkene kaste ut snø og slaps på E39?

Foto: Ronny Blix

Han er enig i at rett adresse for skiltene er Mandal politistasjon inntil videre.

– Disse dekkene er å betrakte som slicks (blanke, red.anm.). I rillene er det ingenting som graver i snøen. De drenerer ikke snø og vann. Når det pakker seg med snø blir de i praksis blanke, sier Nilsen.

Han liker ikke tanken på at traileren nødvendigvis må ha tatt seg til Mandal via E39.

Telefon ikke nok

– Etter min mening er det så vidt denne dekk-kombinasjonen holder på våt asfalt.

– Er det ulovlige dekk?

– Vi ville ha gitt kjøreforbud på snøføre. Ellers er det vrient å si om dybden i rillene er innenfor kravet på 5 mm. På hengeren er det i utgangspunktet ikke krav til vinterdekk på norske veier.

– Er du komfortabel med det?

– Nei, det er jeg ikke. Når en henger begynner å dra seg ut er det fare på ferde. Jeg synes vi skulle vært strengere på kravene til dekk på hengere, sier Nilsen.

Traileren i Mandal blir hentet med bergingsbil. For mandalspolitiet holder det ikke med en telefon fra sjåføren.

– Vi vil se kjøretøyet før skiltene kommer ut igjen. For enkelte sjåfører er det en utfordring å skaffe penger til nye dekk. Vi får håpe han har et firma i ryggen med finansene på plass, sier Nils Olaf Holbek.