– Det var nesten 10.000 flere som besøkte oss i høstferien i år enn i fjor.
Markedsdirektør Anniken Bjørnstad Schjøtt i Dyreparken i Kristiansand, kan trygt kalle årets versjon av «skumle dager» en suksess.
NRK skrev sist uke om småbarnsforeldre som mente parken gikk for langt i jakten på å gi gjestene en skremmende opplevelse.
– Jeg syns det er grotesk hele opplegget, sa en mor til NRK.
Men konseptet har helt klart falt i smak hos mange.
– Vettskremt
Klatremus og resten av gjengen i Hakkebakkeskogen er nå byttet ut med et spøkelsestog.
Småbarnsfar Simen Aleksander Prag var imponert over både opplegg og kostymer.
Men han mente de ikke fikk nok informasjon da de skulle ta toget.
– Togturen er ganske mye mer heftig enn det man får inntrykk av når aldersgrensen er åtte år, sa Prag etter å ha vært i parken.
Bjørnstad Schjøtt mener kritikken mot parken har vært drevet av media.
– Vi har ikke fått flere negative tilbakemeldinger enn vanlig, sier hun.
Besøksrekord
Forskjellen er enda større hvis vi sammenlikner med 2019, som var før koronapandemien.
Dyreparken hadde 85 prosent flere besøkende i år enn for to år siden.
– Folk har ikke blitt skremt fra å komme altså?
– Nei, absolutt ikke. Tvert imot, sier markedssjefen.
Suksess i hele Norden
Det er andre året at Dyreparken inviterer til «skumle dager».
Og skumle skikkelser ser ut til å være en sikker oppskrift på suksess, skal vi tro erfaringer fra flere fornøyelsesparker.
Tivoli i København har Halloween-tema for 16. gang i oktober, sier pressesjef Torben Plank.
Liseberg i Sverige har satt ny besøksrekord hvert år frem til pandemien, sier PR-ansvarlig Ebba Källeskog.
– Det har vært en stor suksess for oss siden vi startet med dette i 2015, sier hun.
Bjørnstad Schjøtt i Dyreparken sier de nå ser muligheten til å bli en destinasjon også utenom sommersesongen.
– Når det viser seg å være så populært for gjestene våre, er det absolutt noe vi ønsker å videreføre, sier hun.