Hopp til innhold

Stadig flere bruker høstferien på å bli skremt

Det kom sterke reaksjoner på skrekkfilm-tema i Dyreparken. Likevel ble det besøksrekord.

– Det var nesten 10.000 flere som besøkte oss i høstferien i år enn i fjor.

Markedsdirektør Anniken Bjørnstad Schjøtt i Dyreparken i Kristiansand, kan trygt kalle årets versjon av «skumle dager» en suksess.

NRK skrev sist uke om småbarnsforeldre som mente parken gikk for langt i jakten på å gi gjestene en skremmende opplevelse.

– Jeg syns det er grotesk hele opplegget, sa en mor til NRK.

Men konseptet har helt klart falt i smak hos mange.

– Vettskremt

Klatremus og resten av gjengen i Hakkebakkeskogen er nå byttet ut med et spøkelsestog.

En mor beskrev minuttene etter at dattera på åtte år kom tilbake fra spøkelsestoget slik:
– Hun var vettskremt og hadde tårer i øynene. Hun ville bare klemme seg inntil meg.
Ekkel pølse i Dyreparken
Også maten hadde skummelt utseende.

Småbarnsfar Simen Aleksander Prag var imponert over både opplegg og kostymer.

Men han mente de ikke fikk nok informasjon da de skulle ta toget.

– Togturen er ganske mye mer heftig enn det man får inntrykk av når aldersgrensen er åtte år, sa Prag etter å ha vært i parken.

Bjørnstad Schjøtt mener kritikken mot parken har vært drevet av media.

– Vi har ikke fått flere negative tilbakemeldinger enn vanlig, sier hun.

Besøksrekord

Nesten 25.000 mennesker var innom parken i forrige uke.
Aldri før har så mange besøkt Dyreparken i Kristiansand i høstferien.
Dame med lyst hår og turkis overdel sammen med tre dyr
– Vi har en økning på 67 prosent sammenliknet med i fjor, sier Bjørnstad Schjøtt.

Forskjellen er enda større hvis vi sammenlikner med 2019, som var før koronapandemien.

Dyreparken hadde 85 prosent flere besøkende i år enn for to år siden.

Folk har ikke blitt skremt fra å komme altså?

– Nei, absolutt ikke. Tvert imot, sier markedssjefen.

Suksess i hele Norden

Det er andre året at Dyreparken inviterer til «skumle dager».

Og skumle skikkelser ser ut til å være en sikker oppskrift på suksess, skal vi tro erfaringer fra flere fornøyelsesparker.

Tivoli i København har Halloween-tema for 16. gang i oktober, sier pressesjef Torben Plank.

Tivoli i København
I 2019 hadde de besøk av omtrent en halv million gjester i løpet av tre uker.
– Det har de siste årene blitt meget viktig for oss. Både antall gjester og omsetningsmessig, sier Plank.
Tusenfryd Halloween 2021
– Det er en stadig større interesse for det skumle, sier Erik Røhne Andersen hos Tusenfryd.
Han sier pågangen ble så stor at de måtte utvide åpningstidene til ut oktober.

Liseberg i Sverige har satt ny besøksrekord hvert år frem til pandemien, sier PR-ansvarlig Ebba Källeskog.

– Det har vært en stor suksess for oss siden vi startet med dette i 2015, sier hun.

Bjørnstad Schjøtt i Dyreparken sier de nå ser muligheten til å bli en destinasjon også utenom sommersesongen.

– Når det viser seg å være så populært for gjestene våre, er det absolutt noe vi ønsker å videreføre, sier hun.

Om skumle dager i dyreparken og økning i antall gjester i ferien.

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
Hvem er NRKs nye ekspert? 00:45
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 03 1,36 kr
Dyrest kl. 08 1,96 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,1 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,7 kr En vask
  • Varmeovn 1,5 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Feb 2023 – feb 2024
    + 6,3 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 5 %