Prosjektgruppa i vegvesenet presenterte torsdag sin anbefaling for Arendals-politikerne om hvor den nye firefelts E18 bør gå gjennom Arendal.
Bymarka rammes mindre
Statens vegvesen går inn for en kombinasjon av de tre ulike traseene som har vært vurdert på den nye E18 mellom Arendal og Tvedestrand.
For Arendals del betyr det at det mest kystnære alternativet gjennom Bymarka, den såkalte miljøverstingen, er ute. Vegvesenet skåner turområdene i Bymarka ved å legge veien lenger nord enn mange har fryktet.
Arendals-ordfører Einar Halvorsen er fornøyd med forslaget.
– Så langt jeg kan se så har vegvesenet gjort en veldig solid jobb. Slik presentasjonen foreligger, så synes E18-traseen mellom Arendal og Tvedestrand å bli en bra løsning, sier Halvorsen til NRK.
Valgte grønt
Det har blitt lagt frem tre alternativer til traseer, som har blitt illustrert med rød, lilla eller grønn farge på planskissene.
Inn i Arendal fra Tvedestrand anbefaler vegvesenet først en videreføring av den sørlige lilla traseen over Sagene og frem til Totjønn.
Men videre fra Totjønn foreslås det å skifte til den midterste grønne traseen videre mot Arendal by.
Friluftsfolk har aksjonert mot at friluftsområdet skulle rammes med den lilla miljøverstingen som ville gått gjennom friluftsområdet sør i Bymarka, mens molendingene har fryktet det nordlige røde alternativet som ville gitt bro over Molandsvann.
Men vegvesenet foreslår altså det midterste alternativet på strekningen og både friluftsfolket og moldendingene kan trolig puste lettet ut.
Nå skal forslaget ut på to måneders høring.
(Saken fortsetter under bildet)
Fornøyde aksjonister
Leder av aksjonen "Bevar Bymarka", Kjell Birkeland, var en lettet mann etter at vegvesenet hadde sagt sitt.
Veien blir lagt lenger nord enn turområdene i marka, og selv om det skal bli en tilførselsvei i utkanten av området til østre deler av Arendal, er aksjonslederen fornøyd.
– Jeg skal innrømme at jeg sov litt dårlig i natt. Det er veldig flott at de nå skal vekk med lilla linje. Det er verstingen her og den er som jeg forstår det nå langt på vei droppet.
– Denne traseen er fullt brukbar. Vi skulle gjerne hatt den litt lenger nord borte ved Snømyr, men det får vi komme tilbake til, sier Birkeland til NRK.
- SE OGSÅ: Kritisk til E18-planer i Bymarka
Hus må rives
Den nordligste traseen ville vært det beste med tanke på Bymarka.
– I forhold til Bymarka er den røde løsningen den beste. Den lilla er tøff. Grønt er et kompromiss, sier prosjektleder Harald Tobiassen i Statens vegvesen.
Den planlagte traseen vil likevel være dramatisk for enkelte.
– Det er vel to gårdsbruk og noen bolighus som blir direkte berørt. Ellers er det noen boliger når vi nærmer oss Arendal som må fjernes. Men dette er veldig lite totalt sett, mener Tobiassen.