Statens vegvesen har nå gjort endringer i de nye E18-planene i Arendal for å gjøre prosjektet mer spiselig for friluftslivsinteressene i området.
Endringene kan føre til færre inngrep i det mye brukte turområdet, men den nystartede folkeaksjonen for bevaring av området, er fortsatt kritisk til planene.
Pensjonert vegingeniør og initiativtaker til folkeaksjonen for å bevare bymarka i Arendal, Kjell Birkeland, viser oss turområdet nord for Arendal sentrum som nå trues av det nye E18-prosjektet mot Tvedestrand.
– Som turområde blir det helt ødelagt. Det er ingenting igjen av det. Støy og store inngrep i naturen vil ødelegge alt, sier Birkeland.
Det er særlig det forslaget som omtales som "den lilla traseen" som friluftsfolket frykter.
Her legges det opp til firefelts motorvei rett gjennom turområdet i nærheten av dagens lysløyper og turstier.
Har gjort endringer
Prosjektleder Harald Tobiassen i Statens vegvesen mener de har lyttet til friluftsinteressene, og presenterer nå helt ferske endringer etter møter med blant andre representanter for Fylkesmannen i Aust-Agder og Arendal kommune.
Dette vil kunne redusere naturinngrepene, mener Tobiassen.
– Ja, vi mener jo det. Vi har trukket dette ut fra kjerneområdene i marka, og det er klart at en adkomstvei fra Krøgenes ikke er så tøff med friluftsområdene som en E18-trase, sier Tobiassen.
Men folkeaksjonen, med Birkeland i spissen, mener endringene ikke løser hovedproblemet.
Tilførselsvegen til E18, fra Krøgenes og østre deler av Arendal som Tromøya og Saltrød, vil fremdeles gå rett gjennom turområdet uansett hvilket trasevalg man velger.
Harald Tobiassen i Statens vegvesen mener erfaringene fra tilsvarende saker viser at friluftsområdene lever godt, selv med en veiutbygging.