Siden 1. januar frem til slutten av mai har det til sammen blitt skrevet 3 183 redaksjonelle saker om Øya, Hove og Quart.
Mest oppmerksomhet har Quartfestivalen fått med 1 267 omtaler.
Det viser en fersk opptelling som analyse- og overvåkningsselskapet Retriever har gjennomført på oppdrag fra Kampanje.
Hovefestivalen har 368 færre omtaler enn konkurrenten Quart, hvilket er tilsvarende 40 prosent færre.
Økt konkurranse
Quarten kan altså foreløpig innkassere en liten seier i flest omtalte saker i pressen. Likevel merker konstituert daglig leder og musikksjef Jørgen Skauge i Quartfestivalen, at konkurransen om spalteplassen er i ferd med å bli tøffere.
- Landskapet er i ferd med å endre seg. Nå kommer stadig flere små festivaler og ulike nisjer, og flere aktører som kjemper om oppmerksomheten, sier Skauge til Kampanje.
Han merker spesielt konkurransen fra Hovefestivalen i Arendal.
- Ja, vi blir jo målt på alt mulig. Hittil har vi konkurrert mye mot en drøm, mens vi har 15 års erfaring. Vi har nok merket oss at en del journalister foreløpig favoriserer «drømmen», sier Skauge.
Konkurransen gir oppmerksomhet
Espen Viskjer, kommersiell direktør i Retriever, som står bak omtalemålingen, mener konflikten mellom Hove og Quart har gitt mye av oppmerksomheten fra media.
- Det som er spesielt av året er konkurransen mellom Hove og Quart, noe som også har gitt begge festivalene mye spalteplass. Dette er ikke nødvendigvis negativ omtale, men derimot mye oppmerksomhet. Sånn sett tror jeg to konkurrerende festivaler så tett opp til hverandre har gitt full uttelling, både for nykommeren og veteranen, sier Viskjer.