Restaureringsprosjektet Hestmanden har fått to millioner kroner i restaureringstilskudd fra Riksantikvaren for 2010.
Dette er en kraftig reduksjon sammenliknet med tidligere år og dette vil medføre en redusert aktivitet i restaureringsarbeidene som nylig ble igangsatt igjen etter en lang pause.
I 2009 var bevilgningen på 3,25 millioner kroner, og tidligere år har nivået vært 4,5 millioner kroner årlig. Nå er summen redusert til to millioner kroner.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Pause i arbeidene
Da restaureringsarbeidene kom i gang igjen for noen måneder siden, etter ett års opphold, fikk restaurering av forskipet høy prioritet.
Planen var at skipet gjøres i flytende stand for å kunne fortøyes til kai og eventuelt transporteres bort dersom det skulle bli aktuelt.
Dette vil kunne fullføres, men videre fremdrift vil bli svært begrenset, opplyses det på nettsidene til Vest-Agder museet.
Bygget 1911
DS Hestmanden ble bygget ved Laxevaags Maskin & Jernskibsbyggeri i 1911. Skipstypen kalles gjerne baklader og var en ny type nordsjø-frakter som ble utviklet rundt forrige århundreskifte.
Skipet seilte for det meste i kystfart, men også utenriks i lengre perioder, for eksempel i britiske farvann en stor del av første og andre verdenskrig.
Hestmanden er i dag det siste gjenværende skipet fra Nortrashipflåten.
Restaureringsarbeidene gjennomføres på Bredalsholmen Dokk og Fartøyvernsenter i Kristiansand.