Fløytisten vant foran fem andre nominerte og får 75 000 kroner i prispenger.
Lisa Håland er utdannet ved Universitetet i Agder (UIA).
Juryen la vekt på at hun tolker musikken personlig og har et bankende hjerte for musikk, som gjør at folk lett blir revet med.
Prisen er opprettet i samarbeid med Fakultet for kunstfag på UiA.
– Vi er glade for å få være med å løfte fram sørlandske talenter og nominasjonslisten viser stor musikalsk bredde sammen med høy kunstnerisk kvalitet, sier dekan Per Kvist til UIA på nett.
Juryens begrunnelse
Juryen hadde seks verdige kandidater å velge i. Sammen representerer de et stort estetisk spenn som viser hvilket tilfang landsdelen har på musikalsk talent.
Vinneren har, sin unge alder til tross, nådd et høyt internasjonalt nivå på sitt hovedinstrument og demonstrerer ferdigheter som peker fram mot en vellykket karriere. Hun arbeider allerede over hele landet og også utenfor landets grenser.
Tolkningene er personlige og lidenskapelige med et bankende hjerte for musikk. Men samtidig er detaljene på plass, og bevisstheten og disponeringen av musikkens virkemidler høyt utviklet. Formidlingen er intens, men naturlig – og som lytter er det lett å bli revet med.
Som en gartner graver i jorda for å få nye vekster opp å stå, stiller prisvinneren opp på kaia for å ønske velkommen med fløytespill. Hun dirigerer amatørkor og spiller piano og orgel i de sammenhenger hun slipper til. I løpet av en forholdsvis kort tidsperiode har hun undervist og formidlet musikk både til helt unge utøvere i kulturskolen og til barn og ungdom som er engasjert i andre musikkaktiviteter i sin fritid.
Hun har videre vært instruktør for studenter innenfor høyere musikkutdanning og selv vært utøver i ulike sammenhenger der man treffer den voksne aldersgruppen. I tillegg har hun vært engasjert av Kristiansands eget program Kulturrullatoren der man arbeider med kunst- og kulturformidling til den eldre garde.
Hun viser med dette å være en musikkformidler for alle generasjoner, både innenfor institusjonell musikkopplæring og det frivillige musikkliv. Hun gjenspeiler en ny trend innenfor musikkformidling der man ser for seg musikeren som oppsøkende, utadvendt og med evne til å gå i dialog med et bredt spekter av elev- og publikumsgrupper.
Musikken finner hun overalt. Denne umiddelbarhet og allsidighet, fraværet av snobbethet og viljen til å søke en plass for musikken i ulike rom og sammenhenger, vitner om et sjeldent personlig mot. Det vitner om en søken etter musikkens relevans og en innovativ kraft. Disse egenskapene gjør henne til en utmerket rollemodell og ambassadør for landsdelen.