– Kjeltringene vil alltid ligge et lite hakk foran oss. Vårt mål er at dette forspranget ikke skal bli større, sier sikkerhetsansvarlig i SpareBank 1 SR-Bank, Marit Sola.
Forrige uke skrev NRK om en 78 år gammel kvinne fra Arendal som ble lurt trill rundt på telefonen av det hun trodde var politiet.
I løpet av den åtte timer lange telefonsamtalen delte hun BankID-en sin flere ganger, og ble svindlet for 700.000 kroner.
Både banker og politi jobber nå med flere nye tiltak for å ta igjen svindlernes forsprang.
Oppretter bedragerisenter
Profesjonelle svindlere har utviklet seg til å bli et samfunnspolitisk problem, mener sjef for Økokrim Pål Lønseth.
– Vi må skru opp innsatsen mot denne typen bedrageri et hakk.
Økokrim jobber nå med å få i gang et bedragerisenter, hvor det skal satses på forebygging og mer etterforskning.
Lønseth oppfordrer bankene til å fortsette å rapportere sakene til Økokrim gjennom hvitvaskingsregelverket som er der i dag.
– Jeg håper vi kan få til et tett, og kanskje litt utradisjonelt samarbeid gjennom bedragerisenteret når det blir opprettet.
Sjef i Økokrim, Pål Løseth ønsker at flere svindlere blir etterforsket og domfelt.
Foto: Hans-Olav LandsverkLettere å bli lurt
Forbrukerpolitisk direktør i Finans Norge Gry Nergård, forstår at folk lar seg lure.
– Det er dessverre trender blant svindlere. Trenden vi ser nå er at man ringer ofrene og får dem såpass redde at de samarbeider.
Bankenes statistikk viser at flertallet som blir svindlet er eldre mennesker.
Nergård tror digitale banker er vanskelig for mange i denne aldersgruppen.
– Egentlig er jo disse svindlene som skjer nå et gigantisk bankran.
Før gikk kriminelle fysisk inn i bankene og truet ansatte for penger. Nå er det via kundene, sier Nergård.
– Vi som kunder gir ranerne nøkkelen til banken, og så tømmer de kontiene. Vi er glad for at politiet vil prioritere dette.
Nergård sier de er avhengig av at politiet tar tak i flere saker.
– Det er bare politiet som kan få ut en del opplysninger som er nødvendig for å gjøre noe med sakene.
Nergård tror at jo flere saker som blir etterforsket, jo mer preventiv virkning har det.
– I dag kan man tjene mye penger på dette. Risikoen er veldig lav og gevinsten veldig høy, sier hun.
Gry Nergård er forbrukerpolitisk direktør i Finans Norge. De ønsker å gå i dialog med politiet for å se hvilke tiltak de kan sette i gang sammen.
Foto: Kari Nygard Tvilde / NRKØkt fokus på nettsvindel
Etter saken om arendalskvinnen har NRK fått flere henvendelser fra folk som har blitt svindlet eller forsøkt svindlet.
Marit Sola i SpareBank 1 SR-Bank jobber daglig med å stoppe svindel og sier at svindlere har blitt eksperter på å manipulere.
– Hvem som helst kunne gått på en slik svindel. Derfor kan vi ikke snakke nok om at man aldri skal oppgi BankID eller passord.
Sola forteller at de fleste bankene oppbemanner sikkerhetsavdelingene sine etter økning i nettsvindel.
– Det er absolutt fokus på dette nå. Vi har systemer som følger med på unaturlig bevegelse i nettbankene.
Med én gang noe oppdages blir kontiene til kunden stengt og banken tar kontakt.
Hvis du har gått i fella, oppfordrer Sola til å ringe banken med en gang.
– Desto raskere vi får beskjed, jo raskere kan vi stoppe pengene.