Den nye «motorveien» for syklister skal gjøre hverdagen for syklistene tryggere og enklere.
20 kilometer sammenhengende ekspressvei for sykkel gjennom Kristiansand skal gjøre byen til Norges fremste sykkelby.
Det sier miljøvernsjef Øystein Holvik, til NRK.
– Vi har regnet ut at når hele strekningen står ferdig så vil rundt 10.000 flere innbyggere kunne sykle til sentrum i løpet av en halv time, sier Holvik.
- LES OGSÅ:
Alt klart i 2020
Deler av sykkelekspressveien er allerede klar, men hele strekningen skal stå ferdig i 2020.
Da skal det være en fem meter bred «motorvei» for syklister med gul midtstripe for å skille kjøreretningene, og et eget fortau for gående.
– Også skal det ikke være for bratt. Det skal være oversiktlig slik at du kan holde god fart uten at det skal være noe problem. Man skal kunne sykle tryggere, både de som sykler fort og de som sykler seint, sier han.
Men det er fortsatt noen hindre og omkjøringer for syklistene før det hele blir ferdig.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ: København har også "supersykkelstier" med egne kart
Skal bli Norges beste
Miljøvernsjefen er stolt over arbeidet med sykkelekspressveien i Kristiansand.
Han håper at dette arbeidet skal føre til at byen topper lista som landets beste sykkelby.
– Jeg har jobbet med dette i 25 år og det er gøy å se resultatene av dette arbeidet, sier Holvik.
Sykkelekspressveien skal i stor grad følge E18 og eksisterende gang- og sykkelveg.
Skal dempe veistøyen
Sykkelekspressveien ligger store deler av strekningen tett på E18 som har fartsgrense på 80 km/t.
Biltrafikken varierer gjennom året med høyere trafikk i sommermånedene på grunn av turisttrafikken til Sørlandet.
Gjennomsnittlig årsdøgnstrafikk er cirka 43.000 biler på strekningen i 2012, og dette medfører at gående og syklende flere steder langs E18 er utsatt for støy og støv fra veien.
«Dette kan avbøtes med tiltak som miljøskjermer og omlegging av traséen enkelte steder. De strekningene som gir mulighet for opplevelseskvaliteter, som utsikt, ro og vakkert landskap skal ivaretas og fremheves», heter det i planene for sykkelekspressveien.
Fakta om prosjektet:
Traséen går mellom Dyreparken og Andøya, og det er Statens vegvesen Region sør, Kristiansand kommune, Vest-Agder fylkeskommune og Areal og transportplansamarbeidet (ATP) for Kristiansandsregionen, som står bak planene.
Målet er at flere bytter ut bilen med sykkel, både på arbeidsreiser og i fritiden, fordi dette lønner seg både med henblikk på tid, trivsel og helse, ifølge planverket som er utarbeidet rundt prosjektet.
Sykkelekspressveien får en totalbredde på 5,5 meter, hvor 3,5 meter blir sykkelveg og 2 meter blir fortau. På hver side blir det en grusskulder på 0,25-1,5 meter, avhengig av rekkverksrom, grøfter og fyllinger.