NRK Meny
Normal

Pelle på sjøen igjen

Dampbåten Pelle i Arendal kan komme på vannet igjen i 2010. Nå ligger båten som et vrak i en hage i Asker.

Skipsreder Birger Smith Sørensen fra Tromøy er en av Pelles støttespillere. Her ved dampbåten Pärlan

Skipsreder Birger Smith Sørensen fra Tromøy er en av Pelles støttespillere. Her ved dampbåten Pärlan under besøket i Forsvik.

Foto: Kvale, Torstein / Torstein Kvale/NRK

Interesserte Pelle-venner på omvisning på Forsvik-veftet hvor Pelle er bygget.

Interesserte Pelle-venner på omvisning på Forsvik-verftet hvor Pelle er bygget.

Foto: Kvale, Torstein / Torstein Kvale/NRK

Den gode gamle dampbåten Pelle bandt sammen Arendal og skjærgården omkring fra 1883 til 1961.

Nå kan båten komme på sjøen igjen sommeren 2010 eller 2011.

Til nå har venneforeningen samlet inn en halv million kroner, og man trenger et sted mellom 7 og 10 millioner kroner for å få båten ferdig restaurert på sjøen.

Båtens nåværende eier er ikke villig til å selge Pelle og nå planlegges det å bygge en tro kopi av båten.

I helgen var over 30 ildsjeler på tur til Motala og Forsvik i Sverige, der den opprinnelige Pelle ble bygget som privat yacht i 1882.

Kopi av Pelle

I dag ligger restene av gamle Pelle som et vrak i en hage i Asker.

Eieren, som kjøpte dampbåten for 1 - en – krone, er ikke villig til å selge vraket til stiftelsen i Arendal, selv om deler fra vraket kan benyttes i den kopien man nå ønsker å bygge på samme verftet som bygde originalen.

Det blir riktignok ikke en helt tro kopi av hederskronte Pelle som skal bygges.

Sjøfartsmyndighetene stiller helt andre krav til blant annet sikkerhet og utstyr enn på 1880-tallet.

Derfor blir det en tilnærmet kopi, med mest mulig bruk av originale deler.

En velutrustet smie i Forsvik.

Verftet i Sverige er fullt ut i stand til å bygge opp en kopi av Pelle fra bunnen.

Foto: Kvale, Torstein / Torstein Kvale/NRK

Jakter på maskinen

Stiftelsen har allerede fått inn en god del av inventaret som ble benyttet. Nå jaktes det på den originale dampmaskinen.

Den befinner seg i dag på Teknisk Museum i Oslo, men det er langt fra umulig at museet vil overlate den til stiftelsen D/S ”Pelle”.

Hvis det ikke går, er verftet i Sverige fullt i stand til å bygge opp en kopi av Pelle fra bunnen av.

Besøk i Sverige

Under helgens tur til Motala og Forsvik ble det enighet om at stiftelsen innen utgangen av året skal utarbeide en nøyaktig spesifikasjon over hvordan ”nye” Pelle skal se ut.

Alt dette må godkjennes av Sjøfartsdirektoratet. Utpå vårparten neste år skal så verftet komme med et prisoverslag.

Hvis det er akseptabelt, kan arbeidet med byggingen starte. Vel å merke dersom økonomien er i boks. Og det regner entusiastene med er fullt mulig.

Bred støtte

I og rundt Arendal er det flere store selskaper innenfor shippingnæringen som trolig vil støtte prosjektet.

Men også lokalbefolkningen er med for fullt. Allerede er det samlet inn rundt en halv million kroner. I løpet av våren regner stiftelsen med å ha samlet inn dobbelt så mye.

Riksantikvaren er også inn i bildet, men han setter som krav for å gi millionstøtte til prosjektet, at stiftelsen får overta restene av Pelle.

Derfor vil det bli tatt initiativ til nye forhandlinger med dagens eier, selv om han til nå har vært fullstendig avvisende til tanken om at Pelle-vraket skal tilbake til Arendal.

På 60-tallet betalte nåværende eier en krone for å overta Pelle.

Pelle-entusiaster samlet foran kanalbåten Sandøn under besøket i Sverige.

Pelle-entusiaster samlet foran kanalbåten Sandøn under besøket i Sverige.

Foto: Kvale, Torstein / Torstein Kvale/NRK