Olav den Helliges fryktede langskip

De kartla gammelt eiketømmer i Agder, og oppdaget Olav den Helliges langskip.

Roskilde 6 - verdens lengste vikingeskip

Roskilde 6 - funnet i 1997 men først identifisert høsten 2010.

Foto: DR - Danmarks Radio

Det er riktignok 17 år siden verdens lengste vikingeskip ble funnet på bunnen av den tusen år gamle havnen ved Vikingemuseet i Roskilde i Danmark.

Men hva det 37 meter lange skipet egentlig var, har vært usikkert.

Kartla norsk eik

En firedel av skipet var igjen. Dateringene ut fra treverket antydet at det var bygd mellom 1015 og 1025.

Løsningen fant seniorforsker Niels Bonde ved Nationalmuseet i København. Han har i flere år samarbeidet med Vest-Agders fylkeskonservator Frans- Arne Stylegar, om å kartlegge kurver og årringer i gammel eiketre i Agder og langs Skagerrakkysten.

Hensikten er å skaffe referanser som kan fastlå hvor gammelt tre i skip og bygninger er.

Les mer under videoen

Video 1cdc1aee-b6c5-4088-ae78-09602871a2ba.jpg

Fant Hellig Olavs vikingskip

Osebergskipet

Etter hvert har de fått et godt grunnlag, og de to kunne i fjor slå fast at Osebergskipet er bygd i 820 i Nord-Rogaland eller Sunhordaland.

I Danmark har Niels Bonde også arbeidet med det store vikingskipet, og flere andre vrak som ble funnet samtidig under utgraving i bukta ved Vikingemuseet i Roskilde.

En viktig bit

For kort tid siden fant han at en bit plassert i et av de andre vrakene, egentlig tilhørte langskipet. Og treverket var så inntakt at det denne gang var mulig å fastslå nøyaktig byggeår - 1025.

Med skaldekvadene og Snorre som kilder er det bare ett skip som passer til beskrivelsen, i følge fylkesarkeolog Stylegar.

Seniorforsker Niels Bonde, Nationalmuseet i København

Seniorforsker Niels Bonde fant byggeåret i årringene.

Foto: Reidar Mosland / Nrk

"Visunden" av Vestfold

"Visunden" var Olav den Helliges fryktede langskip. Med navnet etter et gullforgylt visundhode (bisonhode) i stevnen. Skipet kunne frakte hundre mann, var smalt og uhyre raskt - og svært dyrt å bygge.

- En F16 hvis vi skal sammenligne med dødelighet og slagkraft i dag, forklarer Stylegar.

Dermed har vi omsider et vikingskip som det også finnes skriftlige kilder om. Og det er en historisk sensasjon.

Riktignok viser den siste trebiten at skipet er bygd i Vestfold, mens Snorre forteller at kong Olav var i trøndelagen den vinteren og bygde skipet der.

Frans-Arne Stylegar, fylkeskonservator i Vest-Agder

Imponerende håndverk og størrelse, mener arkeolog og fylkeskonservator Stylegar.

Foto: Reidar Mosland / Nrk

Settes sammen

Stylegar tror likevel dette er et eksempel på at Snorres fortellinger, skrevet to hundre år senere, ikke stemmer i alle detaljer.

Norge får uansett ikke glede av skipet foreløpig. Det danske Nationalmuseet konserverer bitene, og nummererer dem som et puslesspill som kan fraktes og settes sammen i et stort stativ med skipets totale profil.

Ikke til Norge

Den ferdig konserverte Visunden skal vises i British Museum i London og i Berlin. Men ikke i Norge - fordi det her ikke finnes lokaler, i følge Stylegar.

- Men det bør en gang vises i Norge, mener fylekskonservatoren, og det bør i følge ham bli i Vestfold. For det er jo der det første gang seilte ut fra.

Arbeidsmodell for konserveringen av Roskilde 6. En fjerdedel av skipets deler er intakt.

Modell som viser hvordan delene i Visund skal settes inn og vises fram.

Foto: Øyvind Arntsen / NRK