Hopp til innhold

Reiselivet skal snakke med èn stemme

– Kampen om turistene er knallhard og krever et felles kompetansemiljø, sier Kristian Råmunddal i Visit Kristiansand. Etter 60 år legges selskapet ned - og slukes av storebror Visit Sørlandet. Nå samles kreftene for å trekke nye turister til landsdelen.

Heidi Sørvig og Kristian Råmunddal

SAMLER SEG: Heidi Sørvig i Visit Sørlandet og Kristian Råmunddal i tidligere Visit Kristiansand skal nå utforme en helt ny reiselivsstrategi for hele Sørlandet samlet.

Foto: Geir Ingar Egeland / NRK

Det har i lengre tid pågått et arbeid for å slå sammen de to reiselivsselskapene, og det formelle vedtaket ble fattet i forrige uke.

Det forteller styreleder i Visit Kristiansand, Kristian Råmunddal, til NRK.

Kristian Råmunddal

IKKE BEKYMRET: Kristian Råmunddal tror Kristiansand vil bli godt ivaretatt i den nye reiselivssatsingen, uten et eget reiselivsselskap.

Foto: Geir Ingar Egeland / NRK

– Visit Sørlandet ble etablert i 2010 og det har vært en liten utfordring disse årene hvordan de to reiselivsselskapene skulle samarbeide. Nå blir det ett selskap hvor Kristiansand skal ivaretas på en best mulig måte. Og det tror jeg skal fungere godt, sier Råmunddal.

Arbeidet med å utforme en helt ny reiselivsstrategi for hele landsdelen starter nå i oktober, og alle formaliteter skal være på plass fra nyttår.

Merkevareprosjektet

En viktig del av samordningsprosessen mellom Visit Kristiansand og Visit Sørlandet er det såkalte Merkevareprosjektet.

Målet er å utvikle en robust og levedyktig modell for reisemålsutviklingen i Kristiansands-regionen.

– Det blir viktig å finne ut av hvordan en storby skal profileres sammen med en hel landsdel. Og her er Merkevareprosjektet viktig, sier Råmunddal.

Ifølge ham er det fornuftig å ta utgangspunkt i Kristiansand sin strategiske posisjon som merkevare og motor for regionen. Da vil man kunne få en tydelig og felles retning både for produktutvikling og kommunikasjon i forhold til både turister og kurs- og konferansemarkedet.

Posisjonen som Kristiansand har som reiselivsdestinasjon skal også kunne gi drahjelp når det gjelder rekruttering av tilflyttere, arbeidskraft og studenter.

Interesseorganisasjoner i reiselivet på Sørlandet slår seg sammen.

Heidi Sørvig i Visit Sørlandet har stor tro på at den nye satsingen skal trekke flere turister til landsdelen.

Tøff kamp om turistene

Reiselivsbransjen og kampen om turistene er en knalltøff kamp og det er viktig at man samler innsatsen.

– Det gjelder å samle kreftene og bygge opp ett felles kompetansemiljø. Det krever mye for å henge med i konkurransen, sier Råmunddal.

– Hvordan skal dere få det til?

– Telefon, Ipad og dataskjermen er blitt utrolig viktige redskaper for tilreisende og turister og her må det gjøres en jobb. Når det gjelder turistkontoret i Kristiansand vil det bli drevet videre av Kristiansand kommune som en del av det nye kommunetorget i det nye rådhuskvartalet, sier han.

Visit Sørlandet er grunnfinansiert av de to fylkeskommunene i landsdelen og vil også få inntekter fra reiselivsnæringen gjennom en egen ordning.

Visit Kristiansand har vært organisert gjennom medlemskap i en medlemsforening som har eid et aksjeselskap. De siste årene har interessen for Visit Kristiansand vært nedadgående og flere av de store reiselivsbedriftene har valgt å stå utenfor reiselivsorganisasjonen. Tiden var derfor moden for å gå nye veier i reiselivssatsingen i landsdelen.

Det har også vært turbulent innad i Visit Kristiansand og i vinter forsvant både styreleder Hans Otto Lund og daglig leder Jahn Olav Marum ut av selskapet.

– Tiden var nå overmoden for en sammenslåing av Visit Kristiansand og Visit Sørlandet, sier Råmunddal.

Fremtidsrettet reiseliv

Trond Giske

POSITIV: Næringsminister Trond Giske (Ap) mener Sørlandet nå legger opp til et fremtidsrettet reiseliv ved å omorganisere.

Foto: Liv Eva Welhaven Løchen / NRK

Også nærings- og handelsminister Trond Giske (Ap) mener at reiselivet i Kristiansand og på Sørlandet får større gjennomslagskraft når Visit Kristiansand og Visit Sørlandet blir ett reiselivsselskap.

– Kristiansand og Sørlandet går foran som et godt eksempel i nasjonal sammenheng, sier Giske i en pressemelding som Visit Sørlandet nylig sendte ut.

Norsk reiseliv har rundt 400 destinasjonsselskaper i dag, og staten vil redusere antallet kraftig for å få en mer effektiv og lønnsom næring.

Kristiansand og Sørlandet blir først i Norge med å organisere storby og landsdel i samme selskap.

Nærings- og handelsministeren mener Kristiansand og Sørlandet er på rett vei når de nå velger å gå sammen.

– Dette er helt i tråd med regjeringens ønske om hvordan reiselivsnæringen skal være organisert. Vi ønsker større enheter som utnytter ressursene bedre og har større gjennomslagskraft, sier Giske.

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
Åpnet verdens største bikube 00:36
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 01 1,06 kr
Dyrest kl. 07 1,25 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,5 kr 25 min.
  • Dusje 4,8 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,6 kr En vask
  • Varmeovn 1,2 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %