Det har i lengre tid pågått et arbeid for å slå sammen de to reiselivsselskapene, og det formelle vedtaket ble fattet i forrige uke.
Det forteller styreleder i Visit Kristiansand, Kristian Råmunddal, til NRK.
– Visit Sørlandet ble etablert i 2010 og det har vært en liten utfordring disse årene hvordan de to reiselivsselskapene skulle samarbeide. Nå blir det ett selskap hvor Kristiansand skal ivaretas på en best mulig måte. Og det tror jeg skal fungere godt, sier Råmunddal.
Arbeidet med å utforme en helt ny reiselivsstrategi for hele landsdelen starter nå i oktober, og alle formaliteter skal være på plass fra nyttår.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Merkevareprosjektet
En viktig del av samordningsprosessen mellom Visit Kristiansand og Visit Sørlandet er det såkalte Merkevareprosjektet.
Målet er å utvikle en robust og levedyktig modell for reisemålsutviklingen i Kristiansands-regionen.
– Det blir viktig å finne ut av hvordan en storby skal profileres sammen med en hel landsdel. Og her er Merkevareprosjektet viktig, sier Råmunddal.
Ifølge ham er det fornuftig å ta utgangspunkt i Kristiansand sin strategiske posisjon som merkevare og motor for regionen. Da vil man kunne få en tydelig og felles retning både for produktutvikling og kommunikasjon i forhold til både turister og kurs- og konferansemarkedet.
Posisjonen som Kristiansand har som reiselivsdestinasjon skal også kunne gi drahjelp når det gjelder rekruttering av tilflyttere, arbeidskraft og studenter.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Tøff kamp om turistene
Reiselivsbransjen og kampen om turistene er en knalltøff kamp og det er viktig at man samler innsatsen.
– Det gjelder å samle kreftene og bygge opp ett felles kompetansemiljø. Det krever mye for å henge med i konkurransen, sier Råmunddal.
– Hvordan skal dere få det til?
– Telefon, Ipad og dataskjermen er blitt utrolig viktige redskaper for tilreisende og turister og her må det gjøres en jobb. Når det gjelder turistkontoret i Kristiansand vil det bli drevet videre av Kristiansand kommune som en del av det nye kommunetorget i det nye rådhuskvartalet, sier han.
Visit Sørlandet er grunnfinansiert av de to fylkeskommunene i landsdelen og vil også få inntekter fra reiselivsnæringen gjennom en egen ordning.
Visit Kristiansand har vært organisert gjennom medlemskap i en medlemsforening som har eid et aksjeselskap. De siste årene har interessen for Visit Kristiansand vært nedadgående og flere av de store reiselivsbedriftene har valgt å stå utenfor reiselivsorganisasjonen. Tiden var derfor moden for å gå nye veier i reiselivssatsingen i landsdelen.
Det har også vært turbulent innad i Visit Kristiansand og i vinter forsvant både styreleder Hans Otto Lund og daglig leder Jahn Olav Marum ut av selskapet.
– Tiden var nå overmoden for en sammenslåing av Visit Kristiansand og Visit Sørlandet, sier Råmunddal.
Fremtidsrettet reiseliv
Også nærings- og handelsminister Trond Giske (Ap) mener at reiselivet i Kristiansand og på Sørlandet får større gjennomslagskraft når Visit Kristiansand og Visit Sørlandet blir ett reiselivsselskap.
– Kristiansand og Sørlandet går foran som et godt eksempel i nasjonal sammenheng, sier Giske i en pressemelding som Visit Sørlandet nylig sendte ut.
Norsk reiseliv har rundt 400 destinasjonsselskaper i dag, og staten vil redusere antallet kraftig for å få en mer effektiv og lønnsom næring.
Kristiansand og Sørlandet blir først i Norge med å organisere storby og landsdel i samme selskap.
Nærings- og handelsministeren mener Kristiansand og Sørlandet er på rett vei når de nå velger å gå sammen.
– Dette er helt i tråd med regjeringens ønske om hvordan reiselivsnæringen skal være organisert. Vi ønsker større enheter som utnytter ressursene bedre og har større gjennomslagskraft, sier Giske.