Storsatsing i reiselivet på Agder

Et unikt prosjekt skal nå gjøre de lokale reiselivsbedriftene i landsdelen så gode at ingen skal tvile på at Sørlandet er Norges beste turist-landsdel. Det sier Heidi Sørvig i Visit Sørlandet.

Heidi Sørvig

Heidi Sørvig sier at samarbeid mellom reiselivsaktørene er uhyre viktig for å skape en totalopplevelse for turistene.

Foto: Tor Saltrøe / NRK

I høst skal et stort og viktig bedriftsnettverk i reiselivsbransjen utvides til å bli et av de største i sitt slag, heter det i en pressemelding fra reiselivsselskapet Visit Sørlandet.

Hovedmålet med prosjektet "Arena Usus" er at turistene skal komme igjen og igjen og igjen, fordi de er storfornøyd med det de har opplevd, sett eller spist.

– Reiselivsbedriftene må bli enda flinkere til å ta seg av gjestene sine sammen. Det hjelper ikke hvor god man er på å levere noe til feriegjestene og kundene sine alene. Man lever i et skjebnefellesskap. Hvis dyreparken er kjempegode på opplevelser, men en restaurant i byen eller et hotell turistene bor på, ikke er like gode, så er det summen av de opplevelsene som gjesten tar med seg hjem, sier Sørvig.

Samarbeid viktig

Sørvig sier at samarbeid mellom reiselivsbedriftene er meget viktig.

Arena Usus er et nettverk for bedrifter innen reiseliv, opplevelse og kultur på Sørlandet, og målet er 100 medlemsbedrifter i løpet av året.

Blant de 73 medlemsbedriftene i dag er Dyreparken, Color Line, Nøgne Ø, Kilden, Hovden Skisenter, Sørlandsbadet, Setesdalsmuseet, Canal Street og Vitensenter Sørlandet.

Med 100 medlemmer vil nettverket være et av de største i sitt slag, og på sikt er ambisjonen hele 150 bedrifter.

Prosjektet skal sikre at reiselivsnæringen blomstrer og skaper både arbeidsplasser og inntekter på Sørlandet som også kommer handelsstanden og kulturlivet til gode.