– Den nye logoen er en skygge av det vi har nå, en skygge av noe vakkert. Det mener jeg at ikke er godt nok for idrettsklubben, sier Start-supporter Kenneth Mayer.
Mayer og en del andre supportere ble nedstemt. Det var rundt seksti medlemmer som møtte opp, og et flertall ønsket en logoendring.
– Det var litt forventet etter noen uker med lobbyvirksomhet fra Even (Øgrey Brandsdal, Start-Direktøren) til seniorrådet. Du hører hvordan de hyller forslaget og kaller oss yngre for sidrumpa siden vi ikke henger oss blindt med på alt som blir foreslått.
Leder i seniorrådet, Borgar Haugland, avkrefter Mayers påstander og sier at de tok beslutningen uten påvirkning fra direktøren.
– Vi var et enstemmig seniorråd som ønsket en ny logo. Personlig syns jeg forslaget var veldig flott. Jeg er uenig med Mayer.
Kritiske til ny logo
Det ble ramaskrik da ledelsen i Start ønsket å bytte ut den blå og hvite vimpelen med en moderne løve.
Reaksjonene strømmet på i sosiale medier, og det ble klart for ledelsen at en ny logo måtte ligne mer på den originale.
- Les mer:
Derfor presenterte de et nytt forslag, denne gangen ble logoen seende ut som en mørk vimpel. Også skrifttypen ble endret for å lettere kunne brukes i markedsføringssammenheng.
Heller ikke denne ble mottatt utelukkende med applaus, derfor innkalte ledelsen til et møte der medlemmene kunne stemme over hvilken logo som skal representere klubben.
Klart flertall
- IK Starts logo skal endres til en mer moderne versjon.
- IK Starts kommersielle varemerke er et løvehode med krone.
Dette var de to viktigste punktene medlemmene måtte ta stilling til på møtet.
Avstemningsresultatet ble et 2/3-flertall som bestemte at Start får en ny logo på drakta.
Den omdiskuterte løva fikk også et «ja», og vil bli å se i forskjellige kommersielle anledninger. Også dette ble avgjort med rundt førti av seksti stemmer for.
På møtet ble det også bestemt at den gamle blå og hvite logoen fortsatt vil bli brukt ved høytidelige anledninger.