– Det faglige tilbudet blir minst like godt, samtidig som det blir billigere for kommunen i årene som kommer, sier skoledirektør Marie Føreland på Kristiansand kommunes nettsider.
Innstillingen om skolestrukturen i Kristiansand ble lagt frem mandag.
28. september skal politikerne i oppvekststyret behandle hvordan den framtidige skolestrukturen bør være.
Det er bystyret som sluttbehandler saken i sitt møte 27. oktober.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Vil legge ned skoler
Skoledirektøren går inn for å legge ned Erkleiv skole fra høsten 2011.
Voie skole legges ned høsten 2012, samtidig som Torkelsmyra skole bygges ut for 390 elever.
Den splitter nye ungdomsskolen på Havlimyra som åpnet nå i høst, skal utvides for å ta imot barneskoleelever fra området.
Ledig kapasitet på Fagerholt og Presteheia utnyttes midlertidig for å utsette denne utbyggingen lengst mulig.
– Jeg forstår foreldre som er skuffet, men store barneskoler er helt ok.
Det sier skoledirektør Marie Føreland til NRK.
Sammenslåing
Barnetrinnet på Mosby og Torridal samles på én skole innen 2015. Det skal utredes nærmere om det blir Mosby eller Torridal.
Skolestrukturen i midtre Vågsbygd skal vurderes på nytt om tre år, dermed består Åsane skole som skole de tre neste årene.
Åsane skole var en av skolene som var nedleggingstruet i Vågsbygd.
– Jeg ser det slik at skoledirektøren ikke vil legge ned Åsane skole, men at det blir vurdert på nytt om tre år, og det er vi veldig glade for. Vi tror dermed at vi vil bestå som skole.
Det sier rektor ved Åsane skole, Astrid Solheim, til NRK.
Hun tror foreldrenes påtrykk for å beholde skolen har hjulpet i denne saken.
En av grunnene til at skoledirektøren utsetter en vurdering av skolestrukturen i midtre Vågsbygd er at nye prognoser viser at det kan bli flere elever i området enn tidligere prognoser har lagt opp til.
Innstillingen fra skoledirektøren kommer etter en lang prosess med utredninger og høring.
Det er gjort vurderinger av blant annet fremtidig elevgrunnlag, avstand mellom hjem og skole, skolens betydning for nærmiljøet, økonomi og hvor små eller store skolene bør være for å gi så god undervisning som mulig.
Spare penger
Bakgrunnen for forslaget om ny skolestruktur er at politikerne i bystyret har bedt om en vurdering av skolestrukturen i Kristiansand for å kunne spare penger.
Skoledirektøren satte derfor ned et utvalg som skulle utrede og komme med forslag.
Utvalget skulle blant annet se på muligheten for å slå sammen eller legge ned skoler. I tillegg skulle utvalget ta hensyn til utbygging på kort og lang sikt, og vurdere skolesammenslåinger i forhold til kvalitet i undervisningen og læringsmiljø.
Skoledirektøren følger opp utvalgets anbefalinger om at det vanligste skolemønsteret skal være at elevene flytter over på rene ungdomsskoler etter de sju første skoleårene.
Større skoler
Skoledirektør Marie Føreland støtter utvalget i at det er ønskelig med større skoler og at skolene i fremtiden bør ha flere elever enn i dag.
Føreland går inn for at man bør utvide skoler framfor å bygge nye. Skoledirektøren åpner dermed for store barneskoler med flere enn 450 elever.
Hun sier at en forutsetning for dette er at både inne- og utearealene er spesielt godt tilrettelagt for så mange elever.
– Den årlige elevundersøkelsen gir ingen indikasjoner på at læringsmiljøet på små skoler er bedre enn på store skoler. Det er heller ikke entydig faglig dokumentasjon som underbygger dette, sier Føreland.
Billigere
Selv om det vil koste mye å bygge ut skoler blir det billigere å drive skolene, samtidig som arealbruken blir mye mer effektiv.
– Det viser analyser for årskostnader, sier skoledirektøren.
Analysen viser at kommunens totale kostnader med den nye skolestrukturen vil reduseres med 10-12 millioner kroner i året fra 2015.
Da er utgifter til ombygging og utbygging av skoler tatt med.
Den direkte besparelsen på skoleetatens driftsbudsjett vil være i underkant av 4 millioner kroner i året fra 2015.