– Det er nesten tomt, sier Henrik Benning.
Han er innehaver av nærbutikken «Albert Olsens efterfølger» i Lillesand, som i disse dager tømmes for varer.
Benning har jobbet i den 118 år gamle butikken i snart 60 år, men nå stenges døren for godt.
Mange i nærområdet synes det er trist at den tradisjonsrike butikken forsvinner.
– Hvis det var noe vi ikke fikk tak i på andre butikker, fikk vi det alltid her, sier kunde Ragnhild Østerås.
– I ferd med å svinne vekk
Mens nærbutikker forsvinner dukker stadig flere av de større kjedebutikkene opp.
Varekonsulent Roy Michaelsen i Butikkutvikling Sør er bekymret for nærbutikkene i byene. Han tror de er i ferd med å svinne hen.
– Prisfokuseringen i media gjør at det blir stor fokus på å være billigst, sier han.
Ifølge Michaelsen kan ikke nærbutikkene konkurrere på pris. Han mener at deres funksjon i samfunnet heller ikke er å være billigst.
Service som nøkkelord
I løpet av de neste årene, kommer andelen eldre i byene til å øke betraktelig. Michaelsen tror nærbutikkene kommer til å spille en viktig rolle i å levere mat til eldre i fremtida.
– Nærbutikkene er servicebutikker, og det vil det måtte fokuseres ekstra sterkere på fremover.
– Lavpriskjedene har fokus på at folk skal handle mest mulig, uten at de har så mye betjening. Da vil de heller ikke kunne avsette folk til å handle for de eldre, mener han.
Støtter opp om nærbutikkene i distriktene
Tross vanskelige kår for nærbutikkene i byene, legger Michaelsen til at butikkene klarer seg godt i distriktene. På ti år har ingen distriktsbutikker forsvunnet i hans region, selv om flere sliter.
Daglig leder i Merkur-programmet, Helge Schei, bekrefter at nærbutikkene i distriktene har det bedre nå enn for flere år siden, mye takket være bidrag fra ordninger.
– Samtidig befinner våre butikker seg i områder med lite markedsgrunnlag, som gjør det krevende å holde drifta gående, sier Schei.
– Må tenke nytt
Roy Michaelsen mener nytenkning kreves for å redde nærbutikkene i byene.
– De må bli et servicepunkt. Og kommunene må være med å betale for den servicen, og selvfølgelig kundene som skal dra nytte. Et sterkere samarbeid mellom kommunene og småbutikkene, det er vi nødt til å få til, sier han.
Hos «Albert Olsens eft.» i Lillesand er opphørssalget godt i gang. Stedet har vært mer enn en hvilken som helst butikk, sier butikkansatt Gunn Benning Rogers.
– Av og til er vi psykologer og må fikse noen verdensproblemer, smiler hun.