Mindre skoleteori hindrer drop-outs

Et praksisprosjekt de siste fem årene ved Blakstad videregående skole i Froland har hindret at flere av ungdommene har droppet ut av skolen. Det mener både foreldre og elever.

Veksthuset ved Blakstad videregående skole

Veksthuset gir mye praktisk opplæring og mindre teori.

Foto: Pål Tegnander / NRK

Mats Levi Jensen

Mats Levi Jensen er godt fornøyd med tilbudet han har fått ved skolen.

Foto: Pål Tegnander / NRK
Nils Inge Øyna

Rektor Nils Inge Øyna sier utdanningen er realistisk og praktisk.

Foto: Pål Tegnander / NRK
Gro Monsson

Rådgiver Gro Monsson sier foreldre og elever gir uttrykk for at de er godt fornøyd.

Foto: Pål Tegnander / NRK

Prosjektet ved den videregående skolen går ut på at skoletrøtte elever fra ungdomsskolen får mer praksis og lite teori når de starter i den videregående skolen.

Prosjektet har nå pågått i fem år med gode resultater.

Fornøyd

I Veksthuset, som ligger 4–5 kilometer fra selve skolen, jobber 10–12 elever i grupper på 2–3 stykker med å lage bindingsverk og armering for betongvegger.

Mats Levi Jensen går på VG2 på Blakstad videregående skole.

I fjor var han tilknyttet Veksthuset og var fornøyd med tilbudet.

– Det var jo en fordel for meg da, for jeg er et praksismenneske. Jeg greide meg veldig bra det året med bare praksis, sier han til NRK.

Realistisk arbeid

Dette er realistisk og praktisk arbeid som på en vanlig byggeplass, sier rektor Nils Inge Øyna.

– Dette er et tilbud for skoleungdommen som er lei av skolen, eller som kanskje ikke har forutsetninger for å gå inn i en vanlig videregående skole, sier han.

Også Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) i Aust-Agder fylkeskommune merker seg hva som skjer på Blakstad videregående skole.

Det sier rådgiver Gro Monsson i PPT.

– Vi har hatt møte med foreldre som er veldig fornøyd med det de ser, og det som elevene forteller når de kommer hjem, sier hun.