Ole Johan Lillegaard, mangeårig festivaldeltaker og sentral i musikkmiljøet i Arendal, mener transporttilbudet hjem fra musikkfestivalene Skral og Canal Street i sommer var til dels elendig.
Selv dro han hjem før konsertene var over pga av manglende busstilbud.
– Folk blir rett og slett forbanna når de står i køer hele dagen og må stå i taxikø for å komme seg hjem, sier Lillegaard til NRK.
Det var 11 000 besøkende på Skral i Grimstad, og opp mot 20 000 under Canal Street.
– Jeg var skuffet etter å ha vært på Skral-festivalen. Jeg oppdaget at det gikk nattbuss til Lillesand og Kristiansand, men ingen til Arendal, forteller Lillegaard.
Han sto dermed uten busstilbud etter at siste konsert var ferdig.
– På Canal Street måtte du gå før den store hovedkonserten var ferdig for å komme deg hjem på en billig og grei måte, sier arendalsmannen.
Lillegaard mener det er veldig ekskluderende når mange må kaste seg i en taxi for å komme seg hjem.
Les også:
Må vurdere markedet
Agder Kollektivtrafikk. Selskapet har ansvaret for bussdriften i Aust-Agder. Thomas Ruud Jensen er nestleder i selskapet og han mener busselskapene selv må vurdere markedet om kvelden siden de ikke får offentlig tilskudd.
– Nattbusser har vært drevet uten tilskudd fra det offentlige. Og da vil vi i AKT overlate dette til busselskapene slik at de kan selv vurdere om det er et marked for nattbuss, sier Jensen til NRK.
Les også:
Billettsalget avgjør
Pressesjefen i Skral-festivalen i Grimstad, Mikal Vassbotn, forteller at billettsalget i forkant avgjør hvor bussene skal gå.
– Når vi planlegger busstilbudet til festivalen må det skje noen måneder i forkant. Da ser vi på hvor mange billetter vi har solgt i byene. På det tidspunktet hadde vi solgt mange flere billetter til folk i Kristiansand enn i Arendal, opplyser Vassbotn.
– Når konsertene varer til klokken 02 oppleves det veldig ekskluderende å måtte kaste seg i en taxi for å komme seg hjem, mener Lillegaard.