– Jeg ble i dårlig humør og viste tegn til depresjon. Ting begynte bare å gå mer og mer vest da jeg begynte på skolen, sier Leander August Larsen Berg.
Gutten som snart fyller 11 år bor i dag i Grimstad, men startet i 1. klasse på en skole på Østlandet.
På skolen kjedet han seg, og til slutt klarte han ikke å gå på skolen lenger.
Leanders mamma, Kikki Berg, sier de første årene på skolen var krevende.
– Han gikk fra å være en glad gutt til å bli sint og frustrert nesten hele tiden. Lyset i øynene hans slukket etter bare noen måneder på skolen, sier Berg.
Tok sønnen ut av skolen
Sønnen gruet seg til skolen hver eneste dag.
Uka før Norge stengte ned i mars 2020, valgte foreldrene å ta han ut av skolen fordi han mistrivdes.
De ville heller undervise andreklassingen hjemme. Det gjorde de fram til juni samme år.
Samme høst skiftet han skole og fikk der lov til å gå rett til 4. trinn.
Berg sitter i styret i foreningen Lykkelige barn som jobber for evnerike barns rettigheter og forteller at det de har opplevd slett ikke er unikt.
Foreningen har hatt flere tusen samtaler med familier siden oppstarten i 2007, og de mner derfor at behovet for en forening som Lykkelige barn er stort.
Man anslår at mellom 2–5 prosent er evnerike og helt opp til 15 prosent av barn i norske skoler har stort læringspotensial, ifølge en forskningsrapport.
Foreldrene valgte å få tatt en privat WISC-test da sønnen var seks år. Denne viste at han hadde et generelt evne – og kunnskapsnivå tilsvarende en fjerdeklassing.
Vil endre opplæringsloven
Leander har en IQ på cirka 130. Gjennomsnittlig IQ for et barn på 10 år er 100.
Moren forteller at sønnen kunne hele alfabetet da han var to år og leste da han var fire.
– «Jeg har streptokokker i halsen», fortalte han helsesykepleier da han var to år, beskriver moren.
Leander August skulle ha startet på 6. trinn i høst, men fikk lov til å hoppe over enda ett trinn og startet derfor i 8. klasse på Grimstad ungdomsskole.
Nå storkoser han seg med klassekamerater som er to og nesten tre år eldre.
– Å gå på 8. trinn er bare bra. Fagene er vanskeligere og så trives jeg godt sosialt, sier Leander August.
Han jobber nå for å endre opplæringsloven. Der står det at regelverket ikke gir individuelle rettigheter til elever med stort læringspotensial.
Regelverket gir imidlertidig flere plikter og muligheter for skolen til å tilrettelegge.
Mange gir opp
10-åringen mener at den norske skolen ikke er tilpasset barn som han selv.
– Evnerike barns posisjon i skolen er ikke så bra. Mange tenker at de bare kan ting og lærer raskt.
Moren legger til:
– Men for de barna det gjelder så oppleves det som så frustrerende at mange gir opp. I tillegg til at lysten til å lære gradvis forsvinner, utvikler mange skolevegring.
Under Arendalsuka jobbet Leander som barnejournalist for Childpress. Da møtte han flere politikere, blant annet Høyre-leder Erna Solberg, for å spre budskapet sitt.
Han fortalte politikerne hvordan spesielt evnerike barn har det i skolen og at det finnes altfor lite kunnskap om dette.
Aldri hatt så mange venner
Etter at Leander fikk hoppe over et klassetrinn høsten 2020 begynte det å gå bedre.
I høst fikk han altså tillatelse til å forsere hele to trinn.
Mamma Kikki Berg sier oppstarten på ungdomsskolen har gått veldig bra.
– Han har blitt tatt utrolig godt imot i klassen og har aldri hatt så mange venner noen gang. Han har det gøy og får snakke om ting han interesserer seg for.
Samtidig innser hun at de nok vil møte på utfordringer framover. Sønnen vil alltid være to år yngre enn klassekompisene sine.
– Vi har snakket mye med han om at han alltid vil være yngre og hvilke utfordringer det vil gi, men vi mener fordelene veier opp ulempene, sier Berg.
Vil møte kunnskapsministeren
Leander August skal nå sammen med fylkesordfører i Agder Arne Thomassen (H) sende en e-post til kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) og be om et møte.
Håpet er at hun vil ta initiativ til å endre opplæringsloven.
– Å møte henne er flott for da kan jeg få sagt det til den som har ansvar. De som sitter i regjeringen nå kan ta hånd om det, sier 10-åringen.
Fylkesordføreren har blitt berørt av å høre historien hans.
– Jeg håper vi kan få løftet den opp slik at det blir mer oppmerksomhet rundt det, sier Thomassen.
Kunnskapsministeren sier i en e-post til NRK at hun er helt enig med Leander August at skolen må tilpasses alle elever, også de med stort læringspotensial.
– Disse elevene er like forskjellige som andre barn og unge. Derfor er det viktig for oss å gi skoleeiere og skolene stort handlingsrom til å tilrettelegge opplæringen, sier Brenna.
Hun svarer ikke konkret på NRK sitt spørsmål om hva hun kan si til Leander August om mulighetene til å bedre evnerike barns rettigheter.