Fra og med 2016 får alle kommuner i landet tilbud om å koble seg opp til en responssentertjeneste, som skal drives fra Kristiansand, skriver Helsedirektoratet på sine hjemmesider.
Det er valgfritt blant landets kommuner om de vil ta i bruk tjenesten. Responssenteret er den tjenesten som tar imot og besvarer meldinger fra digitale trygghetsalarmer. De fleste anrop skal håndteres av senteret.
To ulike løsninger
Overgangen fra analoge til digitale alarmer krever at kommunene må skifte ut teknisk utstyr i responssentrene, ifølge Helsedirektoratet.
Kommunene får to mulige løsninger de kan velge å ta i bruk.
I den første løsningen går alarmen til responssenteret i Kristiansand der senteret både tar imot og følger opp trygghetsalarmer. Deretter vil senteret gi melding til de i den aktuelle kommunen som skal rykke ut til brukeren.
I en annen løsning kan kommunen velge at alarmen kun går via senteret i Kristiansand, for deretter å ende opp i kommunen som selv følger opp alarmen.