Fem Stormberg-butikker, som var eid av forhandlere, har gått konkurs eller blitt lagt ned siden nyttår, melder Dagens Næringsliv.
Hevder de blir brukt kynisk
– Dette er et kynisk spill, sier Pål Askheim, som måtte slå butikken konkurs i juli.
Han hevder det er en bevisst strategi fra Stormberg side.
– De lar franchisetagerne ta etableringskostnadene, og bruker dem til å teste markedet. Når alt er oppe og går, stikker Stormberg kjepper i hjulene for butikkdriverne og gir dem vanskelige vilkår, sier Askheim til DN.
Han mener driverne dermed blir presset til å gi opp eller begjære konkurs, slik at Stormberg kan overta butikken til en billig pris.
Avviser kritikk
Gründer og toppsjef Steinar Olsen i Stormberg er uenig i kritikken.
– Vi har opptrådt ryddig overfor våre forhandlere og gjort vårt beste for å hjelpe butikkene som sliter. Dessverre har vi i flere tilfeller ikke vært flinke nok til å finne de riktige lokale butikkeierne, sier Olsen.
Tur- og sportstøyprodusenten Stormberg har vokst kraftig de siste årene. Det var nesten 50 butikker over hele landet.
På det meste var det 27 butikker med franchise- og forhandleravtaler.
Siden i fjor høst er antall butikker kraftig redusert, og nå nede i 11 Stormberg-butikker.
Olsen forklarer dette med at enkelte forhandlereide butikker har slitt med dårlig lønnsomhet.