og Aud Refseth
I dag presenterte Avinor framtidens planer for flyplassen på Kjevik i Kristiansand. Flyplassen skal oppgraderes, med nytt tårn og bygninger. Men større fly vil ikke kunne lande på flyplassen, selv om rullebanen forlenges.
Rullebanen kan ikke forlenges nok
Næringsliv og politikere i landsdelen ønsker at større charterfly skal kunne lande og ta av fra Kjevik, og vil forlenge rullebanen. Derfor har de bedt Avinor å se på mulighetene for å utvide flystripa som i dag måler 1860 meter.
I dag kom tilbakemeldingen som formelig knuste ønskene. Rullebanen kan riktignok utvides noe utover i sjøen, men det vil uansett ikke åpne for nye muligheter.
Marginal betydning
Selv om rullebanen forlenges med noen hundre meter, vil ikke flyene kunne ta med seg større vekt, forklarer Wathne.
- Vi snakker om marginale endringer. I beste tilfelle ett tonn - og det betyr svært lite i forhold til kostnadene det her er snakk om, sier Wathne.
Terrenget er problemet
Det er terrenget som er problemet, uavhengig av lengden på rullebanen, sier Wathne.
Alternativet for at større fly skal kunne lande og ta av, er å redusere terrenget i den nordlige delen av flyplassen, men det vil koste nærmere sju millarder kroner. Spørsmålet er bare om Avinor og resten av samfunnet synes det er en fornuftig pris for å få større charterfly til Kjevik.
- Når en kommer til slike summer, bør en gjerne se seg om etter en ny tomt dersom det skulle bli aktuelt, sier Wathne.
Avinor satser likevel på Kjevik
Avinor har blitt kritisert for å ikke bruke penger på Kjevik. Det blir tilbakevist. Terminalen opprustes, nytt tårn og ny bygninger skal på plass. Det er godt nytt for leder av Kjevikrådet, Are Østmo.
- Vi har merket stor forskjell på Avinor de to siste årene, og føler at Kjevik endelig er blitt en flyplass som de satser på, sier Østmo.
Kjevikrådet er er en sammenslutning av reiselivsbransjen, næringslivet og det offentlige Agder. Og om debatten om forlengelse av rullebanen stopper der, er usikkert.