Turid Skarre Aasebø er 1.amanuensis i pedagogikk ved UiA.
Hun har kalt kåseriet 31.januar for
Falling Boys
Her kan du lese det:
Mange bekymrer seg for guttene i skolen. Om det er jenter som fosser fram i høyere utdanning, på karakterstatistikkene osv, eller om det er guttene som backer ut, skal være usagt. Og jakten på syndebukker er i gang. Blant de mistenkte finner vi kvinnelige lærere. De mistenkes for å drive feminisert undervisning – hva nå det måtte være.
Selvsagt har undervisning og læring endret seg i nyere tid. Det har nok mest med tidsånden å gjøre. Kunnskapen og kompetansen som samfunn og næringsliv trenger i dag handler mer om kvaliteter som samarbeidsevner, kommunikasjon og kreativitet, og ikke så mye om byer i Belgia. Det som fremstilles som feminint, er kanskje like gjerne moderne kvalitetskrav.
For det er vel neppe de kvinnelige lærernes blotte nærvær som bidrar til at guttene mister motivasjon? Så langt er det ingen som kan dokumentere at gutter lærer mer av mannlige lærere enn av kvinnelige. Noen undersøkelser viser faktisk det motsatte.
Samfunnet forandrer seg, skolen forandrer seg og lærerne og elevene forandrer seg. Noe som aldri forandrer seg er forrige generasjons vurderinger av generasjonen som kommer etter. Denne oppfattes ofte som selvopptatt og livsnytende.
I boka ’Moderne jenter’, som bygger på en undersøkelse av tre generasjoner kvinner, fremstilles unge jenter i dag som realitetsorienterte og ansvarlige. De tar ansvar for å utvikle seg individuelt – og de tar ansvar for kollektivet. De er seriøse og perfeksjonistiske. For dem handler det om å sette ut i livet det moderne idealet om selvrealisering. Da må de ta utdanning, gjerne med utenlandsopphold. Ikke fordi de nødvendigvis har lyst, men fordi de vet det er viktig for å utvikle seg. I tillegg vil de ha en veltrent kropp og se flott ut. Et ideal som er flere numre for stort, spør du meg - men disse jentene må være en drøm å ha på skolebenken for enhver lærer.
Og guttene? Mange av dem sitter fremdeles på første benk, får de beste karakterene og kommer til å ende opp med de best betalte jobbene. Av de som faller gjennom – eller i fra – finner vi gutter med gjenkjennelige trekk. Det som sannsynligvis gir størst utslag på statistikkene er en gruppe gutter som synes det er bortkasta å tilbringe så mye tid på noe som er så monotont og uinteressant som skolen. Gutter med stor sjøltillit og som tror at det kommer til å ordne seg på andre måter. Og det gjør det nok også!