Hopp til innhold

Innfører ikke kontantfrie busser

Samferdselsdepartementet avviser sjåførenes krav om å forby betaling med kontanter på busser og trikker for å redusere risikoen for ran. Agder kollektivtrafikk reagerer, og ser ingen grunn til at bussene ikke skal være kontantfrie.

Kontantfrie busser

Samferdselsdepartementet er enig med NHO Service i at det neppe vil være lovlig å forby kontantbetaling på landets busser og trikker.

Foto: Jan Jørg Tomstad / NRK

Thomas Ruud Jensen, Agder kollektivtrafikk

Utviklingssjef i Agder Kollektivtrafikk Thomas Ruud Jensen sier de kommer til å fortsette å kjempe for å nå målet om kontantfrie busser.

Foto: Jan Jørg Tomstad / NRK

I 2010 var det til sammen ni bussran i Kristiansand. Dette skapte stort frykt blant sjåfører på Sørlandet. Mange ønsket kontantfrie busser for å redusere risikoen for å bli ranet.

I strid med loven

Etter dette ble det nedsatt en gruppe som skulle prøve å finne en ordning med kontantfrie busser.

Men nå er det klart at samferdselsdepartementet avviser sjåførenes krav om å forby kontantbetaling på busser og trikker.

Begrunnelsen fra departementet er at ettersom kontanter er et tvungent betalingsmiddel, vil kontantfri busser trolig være i strid med loven.

Forstår frykten

Utviklingssjef i Agder Kollektivtrafikk Thomas Ruud Jensen sier til NRK at de kommer til å fortsette å jobbe for å nå målet om kontantfrie busser til tross for svaret fra samferdselsdepartementet.

Han har stor forståelse for at enkelte bussjåfører opplever det som utrygt å gå rundt med kontanter.

– Dette må vi ta til etterretning. Kontanter er fortsatt et lovlig betalingsmiddel og det viser seg dessverre at ambisjonene om at kollektivtrafikken skulle være kontantfri innen 2014 vil holde hardt, sier han til NRK.

– Ingen grunn til at bussene ikke skal være kontantfri

– Jeg synes fortsatt vi må jobbe for å få til dette. Samfunnet for øvrig jobber med kontantfrie løsninger og da er det ingen grunn til at ikke kollektivtrafikken skal henge med på dette, sier han.

Arbeidsgiverorganisasjonen har vært kritisk til gjentatte krav fra Yrkestrafikkforbundet (YTF) om å forby kontanter om bord på norske busser i et forsøk på å minske risikoen for ran.

Departementet oppfordrer i likhet med NHO Service til en fortsatt styrking av andre tiltak for å øke sikkerheten for ansatte og reisende.

Vil ha selvbetjente automater

Kontantfrie busser

AKT har de siste årene innført en rekke tiltak for å redusere risikoen for ran på bussene, blant annet en mobilbillett som i stor grad erstatter enkeltbillettene.

Foto: Jan Jørg Tomstad / NRK

Selvbetjente automater vil fjerne faren for bussran, mener administrerende direktør Petter Furulund i NHO Service.

– Slike billettautomater vil oppfylle målet til Yrkestrafikkforbundet om å dempe faren for ran betraktelig, men uten å bryte prinsippet om at busspassasjerene har rett til å få kjøpe billetter med kontanter. De er dessuten kostnadseffektive i drift, robuste og ranssikre, sier Furulund.

Har innført flere tiltak

I løpet av de siste tre årene har Agder kollektivtrafikk redusert kontantmengden på bussene med mer enn femti prosent.

Ruud Jensen forteller at de har innført en rekke tiltak for å bedre sikkerheten for bussjåførene de siste årene.

– Vi har innført vakthold om bord på bussene for å redusere risikoen for å bli ranet. Vi har også innført en nettbutikk der folk kan kjøpe busskort. Og en ny mobilbillett gjør at vi i stor grad erstatter enkeltbillettene på bussene. Vi har også utrustet alle bussene med bankkortterminaler, sier han.

Bussran

I 2010 var det mange bussran i Kristiansand. Det skapte en stor frykt blant flere bussjåfører.

Foto: NRK

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
Lett å få flyskrekk av dette - men det finnes råd 00:41
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 14 1,58 kr
Dyrest kl. 20 2,56 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,4 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,6 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %