– Her kan du få en person stykkevis og delt, sier butikksjef hos Europris Sørlandsparken Pluss, Svein Monsen, i det han tar fram produktet med navnet "avkappet arm."
Hos Europris i Sørlandsparken går det unna med Halloween-effekter. Butikken er utsolgt for godteriskåler der et dødninghode kommer fram og biter deg når du stikker hånda nedi. Duker tilsølt med blod, er fortsatt å få tak i.
Ifølge butikksjefen øker salget av Halloween-effekter for hvert år som går.
– De siste årene har det tatt helt av. Det er stor forskjell på hvordan det var for fem år siden.
Avkappede hender og føtter
I butikken selges kostymer, dekorasjoner og godteri i anledning Halloween. I år selges også det som forestiller avkappede hender og føtter. Det har ikke butikksjefen noen betenkeligheter med.
– Det har jeg ingen problemer med, for dette er rett og slett bare moro.
– Det er ikke noe mer enn en liten periode der folk skal ha det litt gøy, og det synes jeg er helt greit. Det er slik det er i USA, og det er dette vi nå tar etter.
Barnevakten reagerer kraftig
– Det vi ser her er veldig ekstremt. Spesielt det at det ligger på Europris blant utkledningstøy for barn, sier rådgiver i Barnevakten, Kjellaug Tonheim Tønnesen.
– Hva er problemet med at barn eksponeres for sånt?
– Mange barn synes det er veldig uhyggelig. Kroppsdeler fulle av blod som man kjøper frysepakket som i en kjøttdisk, vil mange barn reagere på med avsky.
– Dette er makabre effekter som man skulle tenkt seg om to ganger før man tok inn, sier Tonheim Tønnesen.
- LES OGSÅ: Denne halloween-dekorasjonen ble for mye for naboene
- LES OGSÅ: Halloween på 5 minutter
Folk er mer opptatt av de døde
– Det jeg ser spesielt i år, er at de døde er på vei inn. Dette kan du knytte til TV-programmer som «Åndenes Makt». Du kan også knytte det mot overtro og redsel for hva som er på den andre siden.
Det sier konservator i Vest-Agder museet i Kristiansand, Kathrin Pabst. De har hatt flere halloween-utstillinger tidligere.
Hun vet ikke hvorfor det er så makabert, men hun tror folk er mer opptatt av de døde nå enn de var tidligere:
– Når vi nå ser i butikkene at det blir mer og mer disse artiklene som henspiller til de døde, tror jeg det er en blanding av lysten til å la seg skremme, men også en interesse for hva som skjer med de døde. Kommer de tilbake?
Hvert eneste år kommer det kritikk mot halloween, og flere steder er det alternative arrangementer, som for eksempel "Hallo venn".