Hopp til innhold

– Beklagelig at fylket ikke blir varslet om atomtransport

Fylkesberedskapssjefen i Vest-Agder synes det er beklagelig at de ikke blir varslet om atomtransporter langs sørlandskysten. – Det kan passere opptil ti slike skip i året, opplyser Statens strålevern.

Atomtransport

Norske myndigheter ble ikke varslet på forhånd da farlig last ble frakta langs norskekysten for to uker siden.

Foto: NRK

Fylkesberedskapen i Vest-Agder har ikke blitt varslet om atomtransport langs sørlandskysten hittil i år. Det til tross for at det kan passere opptil ti slike skip hvert år.

– Ingen varsler i år

– I og med at vi har fått varsel om det tidligere, og vi synes det er verdifullt å ha det, og vi er kriseutvalg for atomberedskaps regionale ledd, så jeg synes det er beklagelig at vi ikke får slike varsler, sier fylkesberedskapssjef i Vest-Agder Yngve Årøy.

Han bekrefter at de ikke er varslet en eneste gang i år.

– Nei, vi har ikke fått noe varsel i år, sier han.

– Når vi tidligere har fått varsler, så registrerer vi det og videreformidler informasjonen til kystkommuner slik at også de er obs på at disse fartøyene er i deres farvann, legger han til.

Høyanriket uran

NRK meldte onsdag at norske myndigheter ikke ble varslet på forhånd da en høyanriket uran gikk langs norskekysten for to uker siden.

Det var fartøyet Mikhail Dudin som seilte fra Polen til Murmansk lastet med høyanriket uran. Skipet kom inn i norsk farvann ved Kristiansand den 2. september og var inne i sonen i seks dager før den dro ut igjen utenfor Vardø.

Det finnes ingen varslingsplikt når atomtransporter kommer inn i norsk farvann,

– Nei, det er ingen plikt til å varsle statene ved slike transporter, og de går vanligvis utenfor territorialfarvannsgrensen, sier seksjonssjef Eldri Holo i Statens strålevern.

– Kystverket følger med

I løpet av et år passerer opptil ti atomtransporter utenfor sørlandskysten. Det er kystverket som varsler Statens strålevern når en slik transport kommer inn i norsk farvann.

– Men vi er veldig godt fornøyd med at vi faktisk har ganske god oversikt fordi Kystverket følger med og gir oss beskjed når det kommer slike fartøy, sier Holo.

Statens strålevern innrømmer at det kan det kan foregå atomtransport utenfor sørlandskysten uten at de vet det.

– Ja, det kan man risikere, sier Holo.

– Hvor alvorlig er det?

– Vi mener det er en styrke for sikkerheten ved transporter at vi får beskjed. Og det gjør oss bedre i stand til å håndtere en hendelse dersom noe skulle skje, sier hun.

Holo bekrefter at atomtransporter er forbundet med risiko. De frykter slike båter skal forlise utenfor norskekysten.

– I verste fall så vil en ulykke med skipet føre til alvorlig forurensning i havet, sier hun.

Har økt de siste årene

Direktør Ole Harbitz i Strålevernet

Direktør Ole Harbitz i Statens strålevern.

Foto: Aas, Erlend / Scanpix

Transporten av radioaktivt avfall langs norskekysten har økt de siste årene, og norske myndigheter sa allerede i fjor at de frykter et skipsforlis.

– Risikoen er jo egentlig hvis det skjer noe med fartøyet, altså et forlis, en kollisjon eller liknende. For øvrig tar vi det nærmest for gitt, og har egentlig også bekreftelse på at transportene skjer med godt emballert og godt behandlet avfall, sa direktør i Statens strålevern, Ole Harbitz til NRK i 2013.

Nå etterlyser Statens strålevern informasjon fra avsenderlandene om når atomtransporter er underveis, sier seksjonssjef Eldri Holo

null
Spiller nå
Lett å få flyskrekk av dette - men det finnes råd 00:41
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 14 1,58 kr
Dyrest kl. 20 2,56 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,3 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,5 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %