Det nye Torvet som åpnet fredag høster gode tilbakemeldinger og mange ønsker det splitter nye parkeringshuset under Torvet velkommen. Motstandere frykter økt biltrafikk til sentrum.
En av dem er Hans Petter Horve i Senterpartiet. Han mener at det var nok av parkeringsplasser i byen før det nye parkeringshuset kom.
– Jeg tror det vil bidra til å øke biltrafikken inn til sentrum og at det blir mange parkeringsplasser som blir stående tomme. Jeg tror i hvert fall ikke at vi får noe reduksjon i trafikken, sier Horve.
LES MER: Åpnet parkeringshuset under Torvet
– Katastrofalt
Senterparti-politikeren er bekymret for konsekvenser.
– Så sant du reduserer gateparkeringen som tilsvarer kapasiteten i det nye parkeringshuset så er det en annen ting, men det er ikke det er lagt opp til. Det er lagt opp til kraftig vekst i trafikken i sentrum i de årene som kommer.
Dersom selve Torvet blir flittig brukt til nye ting mener han at det kan være positivt, men slik situasjonen har vært, har det etter hans mening ikke blitt noe bedre.
Torvet er en populær vrimleplass i Kristiansand, og har nylig åpnet igjen etter å ha vært stengt i lang tid i forbindelse med byggingen av parkeringshuset.
Horve kommer med kritikk på det han karakteriserer som en rotete prosess og gigantiske kostnadsomskrivelser.
– Byggeprosessen har vært katastrofal. Det ble, som vi advarte mot, et langt og rotete prosjekt som vil bidra til å øke trafikken i sentrum så lenge ikke antall gateparkeringsplasser blir fjernet gradvis i tråd med den økningen som nå kommer under Torvet, avslutter Horve.
– Bare positivt
Jon Bjørgum som er daglig leder Torvparkering AS forstår seg ikke på kritikken. Han tenker at det snarere er tvert imot.
– Parkeringsanlegget er bygget primært for å øke aktiviteten i Kvadraturen, som handel, service, offentlige tjenester, også videre. I tillegg kommer kommunens mål om en kraftig økning i antall beboere i Kvadraturen, sier Bjørgum.
Han sier også at han ikke ser noe problem i at parkeringsplasser blir stående tomme.
– Reduksjon i gateparkering er vedtatt av kommunen, men disse frigitte arealene må erstattes eller fylles med aktiviteter.
Han påpeker at dersom bilene heller kommer til sentrum, vil det minske lengre kjøring til andre kjøpesenter utenfor byen.
– Økt trafikk til sentrum vil redusere trafikk til sentre utenfor Kvadraturen, avslutter Bjørgum.
En ting er hvert fall sikkert, Kristiansandere er glade for å endelig ha Torvet tilbake. Selv om noen etterlyser mer grønt (se video).