Batterikappløpet som Norge kan være i ferd med å tape

Mens svenske myndigheter sprøyter inn en halv milliard statlige kroner i batterifabrikker, har de norske planene fått drøyt 50 millioner. Altfor slapt, mener Arbeiderpartiet.

Grafikk som viser batterifabrikker i Mo i Rana, i Arendal og i Skellefteå i Nord-Sverige

GRAFIKK: Egil Ursin/NRK

Bilene våre. Syklene. Fergene. Lastebilene.

Batteriteknologien heter litium-ion.

Den skal drive oss inn i fremtiden, mot klimaløftene for 2050. Lavutslippssamfunnet.

Hittil har teknologien tilhørt Kina og USA.

Men noe er på gang i Norden. Og det er ikke Norge som er i førersetet.

Svenskene leder an

Västerås, ved innsjøen Mälaren, april 2018: En grønn spire ble sådd i Volvo-landet.

Ikke at det skapte de store overskriftene i Norge.

Men Tesla-avhopper Peter Carlsson & co. satte spaden i jorda for testsenteret Northvolt Labs.

Siden har den svenske drømmen vokst til Northvolt Ett - en fabrikk som nå har fått vegger og tak i Skellefteå i Nord-Sverige.

Northvolt Ett i Nord-Sverige

Svenskene leder med flere langsider - og takplater. Northvolt Ett i Skellefteå i Nord-Sverige skal stå helt ferdig i 2023. Prislapp: 30 milliarder kroner.

Foto: Randi Gitz / SVT

På størrelse med 40 fotballbaner. Planlagt for 3000 ansatte og full produksjon i 2023.

Det skal bli Europas største batterifabrikk.

De skal lage verdens grønneste elbil-batterier med BMW, Volkswagen og Scania på laget.

– Norsk satsing helt utladet

De norske batteriaktørene som ligger fremst i løypa, Freyr og Morrow Batteries, har til sammenligning mottatt 54 millioner kroner i støtte fra staten. Det aller meste fra Innovasjon Norge.

I dette inngår 39 millioner til Freyr, som ble kjent denne uka.

Satsingen fra den norske stat er nærmest ikke-eksisterende, sier Ap-medlem i næringskomiteen på Stortinget Åsunn Lyngedal fra Nordland.

Åsunn Lyngedal, Ap

– Kina har skjønt det for lengst. EU tar nå grep. Norske myndigheter gjør ingenting, sier Åsunn Lyngedal (Ap). Hun etterlyser statlig satsing på ny batteriindustri.

Foto: Oliver Rønning / NRK

Den svenske staten har delt ut 300 millioner kroner til Northvolts prosjekter for testing og gjenvinning av batterier.

I andre halvdel av februar kommer nye 200 millioner, ifølge Northvolt.

Milliardlån har trillet svenskenes vei fra Den europeiske investeringsbanken og Den tyske stat. Northvolt har til sammen hentet 30 milliarder i lån og investeringer.

Lyngedal mener Norges regjering sitter på gjerdet.

– Vil du starte batterifabrikk får du samme hjelp som alle andre gründere. Det mangler en klar målsetting om at Norge skal delta i denne industrien.

Ap-politikeren mener det haster med en statlig satsing.

– Vi er nødt til å finne noe nytt vi kan eksportere. Det må gis en marsjordre. Og vi må bruke statlige midler, sier Lyngedal.

– Penger ikke alltid viktigst

Næringsminister Iselin Nybø (V) avviser flatt batteri for norsk litium-ion-satsing.

– Jeg er helt uenig. Det skjer mye spennende på grunn av norske rammevilkår, hvor det legges til rette for slike satsinger. Vi ser flere gode, private initiativ.

Dere har ikke satset mye statlige midler?

Iselin Nybø

– Det er ikke alltid kapital er den største utfordringen, sier næringsminister Iselin Nybø (V).

– Nei, men vi ser jo at de fremste prosjektene har kapital i ryggen. Så det er ikke alltid mangel på penger som er den største utfordringen, mener Nybø.

Hun åpner for at det statlige fondet Grønn plattform kan brukes.

– Det er satt av én milliard over tre år, og her kan slike fabrikker bli aktuelle, ifølge statsråden.

NRK forklarer

Planer for tre batterifabrikker

Mo i Rana

  • Batteriselskapet Freyr skal etter planen børsnoteres i løpet av våren.
  • Varsler byggestart i 2023.
  • Anslag på 1500 ansatte.

Arendal

  • Morrow Batteries - med Bjørn Rune Gjelsten, Agder Energi og Bellona.
  • Varsler byggestart 2023.
  • Anslag på 2000-2500 ansatte.

Uavklart lokalisering

  • Hydro, Equinor og Panasonic har gående en «anbudsrunde» over hele Norge.
  • Mulig byggestart rundt 2023.
  • Anslag på 2000 ansatte.

Trenger masse folk til fabrikkene

«Batteritoget» er i ferd med å gå, sier seniorforsker Paul Inge Dahl ved Sintef.

Han mener Norge henger etter. Men det er mulig å hente seg inn. Skjærene i sjøen er blant annet arealbehov og nok strøm.

– Strøm har vi jo tilgang til i Norge. Men vi må ha masse folk med rett kompetanse. Vi har ikke nok. I starten må det nok hentes personell fra utlandet, deretter må vi legge til rette for utdanning, sier Dahl.

Han mener 6000 ansatte er realistisk dersom fabrikkene kommer.

– Etter hvert vil kanskje bemanningen gå ned på grunn av mer effektiv drift. Men samtidig kommer ringvirkninger i hele verdikjeden. Til sammen kan det bli mange flere enn 6000.

– Kan bli like stort som oljealderen

Leder i Morrow Batteries, Terje Andersen, pekte nylig på Arendal etter kamp mellom flere Agder-kommuner.

Det er varslet 2000 arbeidsplasser.

– Dette blir en veldig stor produksjon. Vi har knapt så store fabrikker her hjemme. Vi snakker om 700.000 batterier i året. I tillegg er det en komplisert prosess, sier Andersen.

– Men kan du garantere 2000 arbeidsplasser?

– Antallet er ikke hugget i stein. Men det er helt realistisk. Ny teknologi kan selvsagt påvirke dette noe. Men det kan også føre til økt produksjon og flere arbeidsplasser i andre enden.

Andersen mener situasjonen kan sammenliknes med terskelen til oljealderen på 60- og 70-tallet:

– Den gangen var vi også underdogs. Og vi måtte hente kompetanse utenifra. Dette kan bli like stort.

Batterifabrikker med 6000 ansatte

Northvolt ble etablert i 2016. Batterifabrikker kommer i Nord-Sverige og i Tyskland.

Foto: Northvolt

Håper på et batteribelte i Norden

Mens fabrikker i Norge finnes på skisseblokker vokser hovedstaden frem ved Østersjøen i Nord-Sverige.

På Bergsbyn industriområde i Skellefteå reises en vekstmotor for hele regionen.

Kommunen med 70.000 innbyggere planlegger nå for 80.000 innen 2030.

– I et lengre perspektiv vil vi også planlegge for opptil 100.000 sier, næringssjef i Skellefteå kommune Anja Palm.

Hun sier de første planene ble møtt med en viss skepsis.

Batterifabrikker med 6000 ansatte

Næringssjef Anja Palm i Skellefteå kommune planlegger for 10.000 nye innbyggere de neste ti årene.

Foto: Jonas Westling / Jonas Westling

– Det er en naturlig reaksjon. Northvolt startet som et lite selskap uten noe å vise til. Nå ser vi at det vokser fram og tunge investorer er på plass, sier Palm.

– Har du fortsatt tro på tusenvis av arbeidsplasser?

– Ja, det tror jeg på. Vi jobber ut i ifra 3000 ansatte og 1000-1500 hos leverandører.

Batterifabrikken skaper optimisme i Skellefteå.

– Det er gøy å ligge i forkant av grønn innovasjon, sier Palm, som håper det kan skapes et «batteribelte» i Norden fra Finland, via Sverige til Norge.

Disse kommunene ønsker å være vertskap for batterifabrikken som Hydro, Equinor og Panasonic vil bygge i Norge:

Grafikk som viser kommuner som ønsker å etablere batterifabrikk

GRAFIKK: Egil Ursin/NRK