Fly-gründer Høiby om ulykke: – Elfly er enda sikrere enn vanlige fly

Espen Høiby har bestilt 60 elfly. Han er ikke skremt etter at et elfly gikk ned i Arendal i går.

– Det er alltid kjedelig med sånne hendelser, men jeg vil mene at elfly er enda sikrere enn vanlige fly, sier tidligere SAS-kaptein Espen Høiby.

Han har de siste årene bygget opp verdens største bemanningselskap i luftfarten, OSM Aviation. Nå satser han stort på flyskoler med elfly i opplæringen, og har bestilt 60 elfly fra USA.

I går gikk et elfly ned i et tjern med Avinor-sjefen som pilot. I fjor gikk samme type fly ned i Nederland, og piloten omkom.

Espen Høiby

BLIR IKKE SKREMT: Fly-gründer Espen Høiby mener elfly har kommet for å bli.

Foto: Arnfinn Nygaard / NRK

Ulykkene skremmer ikke Høiby fra å satse:

– Absolutt ikke. Det kan alltid skje hendelser, men elfly har kommet for å bli.

– Hva tror du en sånn ulykke gjør med tilliten til elfly?

– Jeg tror det har lite å si. Dette kan skje når man er på vei inn i nye områder.

NRK var med i flyet dagen før ulykken:

Pilot Dag Falk-Petersen forkalrte hva som skjedde under krasjet med elflyet på Dagsrevyen.

Pilot Dag Falk-Petersen forkalrte hva som skjedde under krasjet med elflyet på Dagsrevyen.

– Vil skje mye på et par år

Den norske pilotskolen OSM Aviation Academy holder til på Gullknapp flyplass i Arendal, og selskapet har skoler i Sverige og USA. Om to år skal de første elflyene være på plass.

Høiby mener mye vil skje med utviklingen på den tiden:

– Flyene våre blir serieprodusert i USA, og vil bli sertifisert. Jeg er helt overbevist om at det vil være veldig sikkert. Dette er vår høyeste prioritet.

Venter «ulykkesfly» til Tromsø

Flyet som gikk ned i Arendal eies av Avinor og Norges Luftsportforbund, og er av typen Alpha Electro, produsert ved den slovenske flyfabrikken Pipistrel.

Det er produsert 60 slike fly, og tre av disse har gått ned. Produsenten mener hendelsene ikke har likhetstrekk.

Universitetet i Tromsø har bestilt to slike fly, og venter dem neste måned.

– Vi synes det er interessant det som skjedde i går, og har hatt kontakt med Luftfartstilsynet. Vi har ikke kontakta fabrikken i Slovenia, vi regner med de har hatt nok å gjøre, sier teknisk sjef ved universitetet, Tage Åsali Jenssen.

Han er selv flytekniker, og innrømmer at gårsdagens hendelse var lite hyggelig:

– Flyene skal ikke brukes i opplæring på flyskolen vår, de skal kun brukes til forskning. Vi vil ha streng sikkerhet. Det kan for eksempel være at de ikke forlater flyplassen vår.

– Vi venter spent på det som kommer ut av hendelsen i går, og så skal vi selv besøke fabrikken neste måned.