Flest norske vogntog av veien

Av de seks vogntogene som sklei av europaveien på Sørlandet forrige uke, var bare ett vogntog fra utlandet.

Vogntog i grøfta ved Livold i Lindesnes

Ingen ble skadet etter at seks vogntog kjørte av veien i forrige uke. Her en utenlandsk sjåfør ved Livold i Lindesnes.

Foto: Geir Ingar Egeland / NRK

Forrige ukes snøvær skapte trafikkproblemer på europaveiene på Agder. 80 vogntog fikk kjøreforbud, bare ett av disse var fra Norge.

Flest norske vogntog av veien

Men seks vogntog sklei av veien under snøværet, fem av vogntogene var norske. Terje Bekker ved Statens vegvesen var selv ute og kontrollerte forholdene i forrige uke.

Terje Bekker

Terje Bekker ved Statens vegvesen sier de utenlandske vogntogene står ofte fast, mens de norske sklir av veien.

Foto: NRK

– Utlendingene står fast, mens norske vogntog sklir av veien, sier Bekker.

Han har ingen forklaring på hvorfor det var flest norske vogntog som sklei av veien. men han har sett tilsvarende tall fra andre steder i Norge, der de norske sklir av veien.

– Det blir bare spekulasjoner, men det kan ha noe med at de norske tar sikkerheten helt ut, sier Bekker.

Det var flatt alle steder der vogntogene sklei av. På E39 i Lindesnes var en utenlandsk sjåfør uheldig og sklei av veien.

Trailer Håland Mandal

Vogntog ved Mandal sklei av veien.

Foto: Geir Egeland / NRK

– Heldigvis ble ingen skadet da vogntogene sklei av veien, sier Bekker.

Kjørte sjåførene til butikken

På trafikkstasjonen på Stoa i Arendal ble om lag 100 vogntog hanket inn av vegvesenet da været sto på som verst og kjøreforholdene var dårlige. Bekker forteller at nå også ta hensyn til sjåførene. Flere fikk montert en hjullås på trekkvogna slik at bilen ikke kunne kjøre videre.

– Vogntogene og sjåførene må kanskje stå i 12 til 14 timer og vi må jo tenke på sjåførenes ve og vel. På Stoa satte vi opp minibuss til butikken slik at sjåførene kunne få kjøpe seg mat. De fikk også bruke toalettene på kontrollstasjonen, sier Bekker.

Han forteller også at andre mannskaper som patruljert ute på europaveiene delte ut boller og kaffe til sjåfører som fikk kjøreforbud.

Hjullås

Bekker mener hjullåsen var effektiv. I Aust-Agder er det to sett med hjullås, mens det er seks i Vest-Agder.

– Vi brukte hjullåsene mellom åtte og ti ganger, forteller Bekker. Han vet ikke hvor mange som ble bøtelagt og sier at vegvesenet var mer opptatt av å holde veiene åpne.